Få overblik over indholdet i iForløbet. | Tryk på ‘Brug dette iForløb’, hvis du vil bruge det i din klasse. Derefter skal du navngive og oprette forløbet. Når det er gjort, kan du finde det i fanebladet ‘Kopierede iForløb’ på MinKonto, og nu kan du tilpasse forløbet efter behov og dele det med dine elever og kolleger. |
Målgruppe: Filosofi C og måske B. Hvis eleverne har religion, vil det være meget oplagt at fagene arbejder sammen om forløbets afsluttende projekt om multikulturalisme.
Tidsforbrug: 3 moduler à 90 min.
Faglige mål, filosofi C:
identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
Derudover træner forløbet elevernes globale kompetencer ved at give eleverne et begrebsapparat til at forholde sig til livet i et multikulturelt samfund.
Læringsressourcer:
Materialet til forløbet er Grundbog til filosofi - Mennesket i verden. Øvrigt materiale ligger i en google-mappe og kan tilgås gennem links.
Didaktik:
Forløbet er opbygget som en projektafslutning om multikulturalisme på et traditionelt filosofi-forløb om politisk filosofi. Forløbets modulplan kan tilpasses af den enkelte lærer. Der er forslag til ekstra øvelser til emnet om multikulturalisme, som kan tilvælges.
Test