Målgruppe: 1.-2. årgang på ungdomsuddannelserne
Tidsforbrug: 8 moduler af 90-100 minutter
Faglige mål og kernestof
Forløbet tager sigte på at give eleverne en forståelse for familiens rolle i samfundslivet gennem 1000 års danmarkshistorie. Desuden afdækker forløbet udviklingen i roller, normer og værdier internt i familien over samme lange tidsforløb.Herved dækkes en række af fagets faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks… historie (stx)
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne (stx)
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale… (stx)
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier (hf/ks)
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen (hf/ks)
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data (hf/ks)
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale (hf/ks)
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks ... historie fra antikken til i dag (stx)
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne (stx)
- politiske og sociale revolutioner (stx)
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv (stx)
- dansk historie og identitet (hf/ks)
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv (hf/ks)
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv (hf/ks)
- historiefaglige metoder (hf/ks)
Læringsresurser
Forløbet indeholder fremstilling, kilder, videoklip, grafik og synspunktmateriale. Alt sammen hentet fra Systimes iBibliotek.
Anvendt litteratur; oplistet i den rækkefølge, som man møder dem i modulet:
- Brug litteraturhistorien (Mimi Sørensen og Mads Rangvid)
- Grundbog til Danmarkshistorien (Knud Ryg Olsen, Peter Frederiksen og Olaf Søndberg)
- Danmark - tider og temaer (Carl-Johan Bryld)
- Industrialiseringen. Da verden blev moderne (Helle Folkersen)
- De danske kvinders historie (Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen)
- Sociologiske steder (Rune Valentin Hansen og Johannes Andersen)
- Tal og køn (Kenneth Arensborg m.fl.)
- Samfundsfag C (Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer)
Didaktik
Forløbet veksler mellem læsning, mundtligt arbejde på klassen og skriftlige øvelser og projektarbejde, som kan udføres individuelt eller i mindre grupper.
Nogle af modulerne er planlagt med for meget stof. Her kan det blive nødvendigt at vælge fra eller lade modulet strække sig ind i næste timeblok.