Nyeste tid: Eleven som didaktisk designer og digital producent

Få overblik over indholdet i iForløbet.

Tryk på ‘Brug dette iForløb’, hvis du vil bruge det i din klasse. Derefter skal du navngive og oprette forløbet. Når det er gjort, kan du finde det i fanebladet ‘Kopierede iForløb’ på MinKonto, og nu kan du tilpasse forløbet efter behov og dele det med dine elever og kolleger.

Om dette iForløb

  • Målgruppe:Dansk A
  • Tid:Ca. 10 moduler á 90 min.
  • Progression:Elever på anden eller tredje årgang. De faglige begreber og mål samt formidlingsevner er på et taksonomisk niveau, der stiller krav til tidligere faglig viden, elevernes faglige selvsikkerhed samt kendskab til undervisning.
  • Faglige mål:Viden om og erfaring med litterær analyse og metode samt tendenser i nyeste tids litterære landskab.
  • Materiale:iBøger fra Systime, lyd, video og øvrigt materiale fra eksterne kilder samt en række it-didaktiske værktøjer.
  • iBøger®:
    • Netværker. Digitale medier i dansk. Af Charlotte Bork Høvsgaard, Gitte Lautrup, Mads Pedersen og Dorthe Wang
    • De seneste fem års litteratur. Af Brian Andreasen, Peter Jensen og Peter Kennebo
    • Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen
    • Brug litteraturhistorien. Af Mimi Sørensen og Mads Rangvid
  • Forslag til opgave:
    • Komparativ analyse af en nyere og ældre tekst. Fx Yahya Hassan og Rudolf Broby-Johansen
    • Et refleksionspapir over egne didaktiske designs og gennemførslen af dem med fokus på kritik og iterativ forbedring.
  • Forslag til værklæsning:
    • "Solar" (2018): Theis Ørntoft
    • "Mikael" (2014): Dy Plambeck