Screening - hhx indeholder screeninger til følgende fag og fagområder:
Materialet indeholder bl.a. tests i:
Ved at teste eleverne i et antal af opgaverne, sikres et bredt indtryk af elevernes deres sproglige overblik og kompetencer.
Screening AP - hhx består af :
I har mulighed for at vælge om midtvejstesten og sluttesten skal være med eller uden stilistik.
Generelt testes der bl.a. i:
Hvis I vælger test med stilistik- og kommunikationsopgaverne udvides screeningen med fx:
Materialet er delt i to:
1. Matematikvanskeligheder, der indeholder følgende tests:
2. Matematikfærdigheder, der indeholder følgende test:
Screeningen for matematikvanskeligheder tester, om elevens grundlag for at lære matematik er i orden, altså om eleven tænker matematik og tal på den rigtige måde.
Screeningen i matematikfærdigheder tester om elevernes færdigheder er i orden, dvs. omfanget af elevernes grundlæggende matematiske kunnen.
Der prøves i områder, som det forudsættes, at eleverne stort set mestrer efter afslutningen af deres grundskoleforløb, dvs.
Orddiktaten teste ord, der typisk laves fejl i. Den tjener til at vise læreren indsatsområder og er altså ikke i første omgang en test der kan indikere ordblindhed. Hvis enkelte elever har mere end 10 fejl i disse ord, tilrådes det at kontakte læsevejleder og evt. den lærer, der screener i dansk, med henblik på videre undersøgelser af elevens stavefærdigheder.
Grammatikopgaverne belyser generelle områder inden for den engelske grammatik og tjener ligesom staveordsopgaven til at vise engelsklæreren særlige fokuspunkter i undervisningen.
Rimordsopgaven er en undersøgelse af elevens evne til at kombinere grafem og fonem eller bogstav og lyd.
Testen i læsehastighed og læseforståelse har også til formål at give læreren retningslinjer for tilrettelæggelsen af undervisningen. Det forventes, at eleverne besvarer alle spørgsmål rigtigt i forståelsesdelen. Mht. læsehastighed vil eleverne på en fremmedsproglig tekst typisk læse 50-100 ord i minuttet langsommere end ved en dansk tekst. Dvs. at klassens gennemsnitlige læsehastighed vil ligge mellem 100 og 150 ord pr. minut.
Der prøves i områder, som det forudsættes, at eleverne stort set mestrer efter afslutningen af deres grundskoleforløb, dvs.
Grammatikopgaverne belyser generelle områder inden for den tyske grammatik og tjener til at vise tysklæreren særlige fokuspunkter i undervisningen.
Opgaverne i småord, synonymer og antonymer supplerer billedet af den enkelte elevs færdigheder i områder, hvor der typisk er store forskelle på elevernes forudsætninger.
Læseforståelsestesten har også til formål at give læreren retningslinier for tilrettelæggelsen af undervisningen. Det forventes, at eleverne besvarer alle spørgsmål rigtigt i forståelsesdelen.
Test