Med afsæt i udgivelsen Den franske revolution – triumf eller tragedie inviterer dette webinar til en faglig og didaktisk samtale om, hvordan revolutionens kompleksitet kan formidles på ungdomsuddannelserne. Samtidig undersøger vi, hvordan begivenhederne fra 1789 og frem kan danne afsæt for aktuelle diskussioner om magt og retfærdighed.
Webinar: Den franske revolution – triumf eller tragedie
Den franske revolution bliver ofte fravalgt i historieundervisningen med henvisning til, at stoffet er for komplekst – eller også behandles den måske overfladisk i et forløb om oplysningstiden. Det er en skam, for revolutionen rummer nemlig alt det, der gør historien levende og vedkommende for eleverne.
I webinaret får du:
- Konkrete eksempler på, hvordan revolutionen kan gøres tilgængelig og vedkommende for eleverne.
- Refleksioner over, hvordan undervisningen kan gøres levende og relevant – uden at gå på kompromis med den faglige dybde.
- Inspiration til at arbejde med historisk empati, aktørperspektiver og moralske dilemmaer.
Oplægsholder:
Rasmus Kjærgaard Petersen
Lektor Himmelev gymnasium i Roskilde
Forfatter til bøgerne:
- Den franske revolution – triumf eller tragedie
- Danmark i Europa (med Jakob Buhl Jensen)
- Danmark i Europa – ARBEJDSBOGEN
- Begrebskort til historie (med Søren Borchsenius)
Desuden har Rasmus udviklet undervisningsmateriale til Systimes historieportal.
Er du forhindret? Tilmeld dig gerne alligevel
Hvis du er interesseret, men forhindret i at deltage, opfordrer vi dig til at tilmelde dig webinaret alligevel, da vi efterfølgende sender optagelsen til dig.