MISSION
Vi vil udvikle undervisningsmaterialer til gymnasieuddannelserne stx, hf, hhx, htx og eux. Vores mission er at give undervisere de bedste muligheder for at skabe bedre læring og at give elever de bedste betingelser for at lære bedre.
Derfor vil vi levere udgivelser af høj faglig kvalitet, udviklet og didaktiseret i øjenhøjde med eleverne og i overensstemmelse med gældende læreplaner. Udgivelserne skal opdateres løbende, så de altid fremstår aktuelle. Vores digitale platforme og hjemmeside skal samtidig være nemme og overskuelige at navigere rundt i.
VISION
Vi vil være de bedste til det, vi gør. Sammen med eleverne, underviserne og de bedste forfattere vil vi udvikle de bedste undervisningsmaterialer og udgivelsesplatforme.
Vi anser videndeling for at være det bedste afsæt for vores udviklingsarbejde. Vores platform er derfor udviklet til, at alle deltagere er aktive medudviklere. Sammen med elever, lærere og forfattere har vi (desuden) udviklet det digitale format iBog, som løbende opdateres efter den nyeste viden om tilgængelighed.
Systimes digitale læremidler har med sine multimodale og elevaktiverende egenskaber åbnet for nye og bedre måder at lære på. Didaktiske og pædagogiske formål kan også tale for et analogt alternativ, og derfor udkommer de fleste af vores iBøger også som trykte bøger. Som supplement til undervisningen udvikler vi desuden analoge spil og begrebskort, der sætter fokus på både læring og styrker nærhed og relation eleverne imellem.
Tre hovedprincipper i vores værdigrundlag
Brugerne er med i udviklingen
Vores mål er at udvikle udgivelser i samarbejde med de lærere og elever, der bruger vores materialer. Vi tror på, at materialet bliver bedre, når brugerne er med til at præge udgivelserne. Partnerskab, netværk og brugerinddragelse er derfor centrale elementer i vores arbejde. Hos Systime betragter vi ikke en udgivelse som et færdigt produkt, men som en dynamisk og løbende proces – et fælles mødested for brugere og forfattere.
Vores vigtigste rolle som forlag i dag er at opbygge og pleje pulserende fællesskaber mellem forlag, forfattere og brugere, så udgivelserne til stadighed udvikles og forbedres. Læring og udvikling bliver dermed ikke længere et individuelt anliggende; det bliver en social handling.
Udvikling og forandring giver nye muligheder
Systime er i dag blandt de mest agile og udviklingsorienterede forlag i Europa. Vi ser ikke innovation, eksperimenter og ny teknologi som mål i sig selv, men som mulige midler til at sikre endnu højere kvalitet og en konstruktiv udvikling i undervisningen. Vi er vi ikke bange for at gå nye veje eller tage chancer, så længe målet er at skabe bedre læring.
Fagligheden i centrum
Faglighed er alfa og omega, når vi udgiver undervisningsmateriale og udvikler platforme til udgivelse af undervisningsmateriale til unge i aldersgruppen 15-20 år – materialer, der er med til at forme og danne unge uddannelsessøgende. Vi er fuldt bevidst om det store ansvar, der ligger heri – og det ansvar tør vi godt tage på os. Systimes medarbejdere består af højtuddannede, erfarne vidensmedarbejdere, der i samarbejde med nogle af landets dygtigste undervisere og formidlere, udvikler, producerer og markedsfører undervisningsmateriale af højeste kvalitet.
I mere end 45 år har vi haft tætte samarbejder med lærere fra alle sektorer af den danske uddannelsessektor, fordi vi vil sikre kvalitet i alt, hvad vi udgiver. Det har derfor stor værdi for os, at alle vores forfattere og redaktører er solidt forankrede i undervisningsmiljøer og selv har erfaringer som lærere og brugere af undervisningsmateriale. Vores forfattere kender eleverne, de er fuldt fortrolige med gældende læreplaner, og de arbejder ud fra ønsket om, at de unge bliver klædt på til dygtige, demokratiske og myndige medborgere.
HISTORIE
Da forlaget med det underlige navn Systime (‘system-tider’) i 1980 blev etableret i Herning, var hovedfokus på udgivelse af undervisningsmaterialer. Sådan er det stadig. Dengang var vores erklærede mål at mindske afstanden fra forlag til forfatter. Sådan er det stadig: For dygtige, dedikerede forfattere er stadig hjertet i Systime.
Systime har fra begyndelsen bygget på ideen om demokratiske principper, alternative forfatterkontrakter, salg direkte til skolerne og en fleksibel produktion, baseret på mulighederne i ny teknologi.
I 1995 flyttede forlaget til Aarhus, i 2004 blev Systime et datterselskab i Gyldendal-Gruppen og i 2021 fusionerede Gyldendal og Systime A/S med Gyldendal som det fortsættende selskab og Systime bliver dermed en afdeling i Gyldendal Uddannelse. Adressen er stadig Sonnesgade 11, Aarhus C.
Læs mere om Gyldendal-gruppen.
Systime er i dag meget mere end et forlag, der producerer undervisningsmaterialer. Vi har været først med ændringen af forlagsforretningen fra et produktprincip til et serviceprincip og lægger nu platform til andre forlags lignende udvikling. Gyldendal og en række andre forlag udgiver nemlig også iBøger på vores platform. Fx er alle udgivelserne i iBibliotek og Studybox iBøger.
Mange af vores udgivelser har vundet priser ved kåringen af Europas bedste undervisningsmateriale – Best European Learning Materials Awards (BELMA). Desuden vandt vi årets it-pris 2013.