Mette Sabroe Bitsch

Karrierekompetencer er meget mere end at vælge effektivt, hurtigt og rigtigt. Det fortæller Caroline Vogelius Wiener, projektleder for "Karrierefokus – i og efter gymnasiet".

Stramme jakkesæt, spidse albuer og blikket stift rettet mod næste trin op ad karrierestigen. Det er nok det billede, mange får, når de hører ord som karrierelæring, karrierekompetencer og karriereperspektiv. Men det er langt fra sådan projektleder ved Karrierefokus - i og efter gymnasiet, Caroline Vogelius Wiener opfatter begreberne.

Ifølge Center for Ungdomsforskning, CeFU, og centerleder Noemi Katznelson, som står bag den forskning, der er knyttet til projektet, knytter karrierelæring an til en langt bredere forståelse. Karrierelæring drejer sig nemlig om de unges overgange, valg og veje i uddannelsessystemet og om overgangen til arbejdsmarkedet.

Læs hele artiklen og få inspirartion til, hvordan du som underviser kan inddrage karrierelæringsaktiviteter i undervisningen.