Mette Sabroe Bitsch

Digital dannelse står højt på dagsordenen på mange skoler. Systimes iBibliotek® kan være en vigtig brik i den samlede indsats.

Spørger man rektorerne på landets gymnasier, hvad der er det vigtigste indsatsområde for brugen af digitale læringsressourcer og digitale data til fremme af elevernes læring, så er styrkelse af de unges digital dannelse topscoreren. Det fremgår af en ny rapport, som Danmarks Evalueringsinstitut, i daglig tale EVA, netop har udgivet.

Og det er måske ikke så overraskende, mener Andreas Pihl Kjærsgaard, som har været undersøgelsens projektleder. Ifølge ham fylder digital dannelse rigtigt meget hos politikerne, GL og Danske Gymnasier. Og det afspejler sig også i den nye gymnasiereform, i bekendtgørelsen og i læreplanerne

"Alle taler om det, og alle vil gerne være med", forklarer Andreas Pihl Kjærsgaard.

Et digitalt bibliotek

Også på Campus Vejle har de digital dannelse på dagsordenen, og it kompetencer er skrevet direkte ind i skolens mission. Det betyder, at skolen i høj grad anvender it. For eksempel bruger skolens hhx og eud afdelinger som udgangspunkt Systimes iBibliotek® i deres undervisning.

En vigtig årsag til det er, at det er med til at styrke elevernes digitale dannelse.

"iBiblioteket kan helt klart styrke elevernes digitale dannelse. Der er naturligvis flere brikker i den samlede indsats, men i og med at vi taler digitale, interaktive bøger, så læner det sig op ad digitale kompetencer og digital dannelse", fortæller Margit Erdmann, som er bibliotekar på Campus Vejle.

Læs hele interviewet med bibliotekar Margit Erdmann her