Mette Sabroe Bitsch

En aktiv tilgang til læsning er lige så vigtig, når elever læser digitale tekster, som når de læser tekster på papir. Og her har digitale tekster en klar fordel, fordi værktøjer til en aktiv læsning kan integreres direkte i teksten. sysTIMES har talt med ph.d. Natalia Auer.

At læse på skærm er ikke nødvendigvis det samme som at læse digitalt. Og har der været en vis skepsis over for undervisningsmaterialer, der skal bruges på en skærm, så bliver den grundigt manet til jorden, når man har talt med ph.d. og gymnasielærer Natalia Auer.

Ifølge hende skyldes den skepsis, der måtte være, at de undersøgelser, der hidtil er blevet lavet om læsning på skærm, viser, at elever ikke læser nær så dybt på skærm som på papir.

“Og det er misvisende. For nogle af de undersøgelser, der er lavet om læsning på skærm, er lavet på baggrund af tekster indscannet som pdf, og en indscannet pdf er jo på ingen måder en digital tekst”, pointerer Natalia Auer, der i sin forskning er kommet frem til, at digital læsning rummer et stort potentiale for bedre læring, så længe eleverne bruger læsestrategier.

Læs hele artiklen Vis i nyt vindue