iStockphoto/fotosipsak

På denne side svarer vi på de oftest stillede spørgsmål.

Hvis du ikke finder svar på et ønsket spørgsmål herinde, er du meget velkommen til at skrive til os på systime@systime.dk eller ringe til os på tlf. 70 12 11 00.

Hvor finder jeg min eBogs-adgangskode?

Sådan finder du din adgangskode til eBøger:

  1. Klik på din mailadresse øverst i højre hjørne på MinKonto
  2. Vælg 'rediger min profil'
  3. Klik på boksen med teksten 'Vis adgangskode til eBøger' (på siden 'Min profil')
    – din kode til eBøger bliver synlig under boksen: Eks. Adgangskode til ebøger: nlXX

Min iBog® er forsvundet fra MinKonto – hvordan får jeg den igen?

Hvis du ikke kan finde din iBog®, kan det skyldes at:

  • eNøglen er udløbet.
    – du kan se dine udløbne licenser
  • du muligvis har oprettet dig flere gange og prøver at tilgå den forkerte Brugerprofil.
    – Prøv at log ind med dine andre mailadresser og se, om din iBog® ligger derinde.

Hvis du er i tvivl er du velkommen til, at kontakte os på mail eller telefon.

Hvordan får jeg som underviser adgang til ajourPlus?

Sådan får du adgang til ajourPlus:

  1. Vælg punktet 'fagtilmeldinger' i menuen på 'MinKonto'
  2. Markér de fag du ønsker adgang til udgivelser i
    OBS: Du kan vælge fag på flere retninger.

iBøger® i dine tilmeldte fag vises automatisk under 'Mine materialer', såfremt den ansvarlige på dit uddannelsessted har verificeret dig som underviser.
Læs mere om ajourPlus

Hvordan kommer jeg til indkøbskurven, når jeg handler i Shoppen?

Sådan kommer du videre til indkøbskurven:

Når du har lagt en vare i indkøbskurven, vil det samlede beløb for dine valgte køb fremgå i Indkøbskurven – øverst i højre hjørne.

  • Klik på beløbet eller indkøbskurven for at gå til indkøbskurven.

Jeg har glemt min adgangskode – hvad gør jeg?

Det gør du:

  • Klik her: Glemt adgangskode? Hvorfra du sendes til en side, hvor du skal indtaste den e-mail din MinKonto er oprettet med. Klik herefter på 'Nulstil adgangskode' . Instruktioner i nulstilling af adgangskode sendes til den indtastede e-mail-adresse.

Hvem validerer underviserne og hvordan?

Sådan valideres undervisere:

  1. Skolen udpeger en validator, som typisk er en bibliotekar, bogindkøber eller anden administrativt personale.
  2. Validatoren modtager en mail, når en ny underviser tilknytter sig skolen med fag eller en eksisterende underviser fagtilmelder sig første gang.
  3. Validatorens opgave er så at følge linket i den tilsendte mail og sætte et flueben ud for underviserens navn, såfremt vedkommende er korrekt registreret.

Herefter får den validerede underviser automatisk adgang til alle iBøger i tilmeldte fag.

Er du i tvivl om jeres skole har en validator, eller hvem der validerer underviserne på skolen, er du velkommen til at kontakte os.

Læs også: Rollen som ajourPlus lærervalidator

Hvordan får jeg adgang til iBøger fra mere end én uddannelsesretning?

Sådan tilmelder du dig flere uddannelsesretninger:

  1. Log ind på MinKonto.
  2. Klik på fanen 'Fagtilmeldinger' hvorfra du øverst på siden kan klikke på de(n) uddannelsesretning(er), du ønsker at være tilmeldt.
  3. Sæt flueben ved de fag du ønsker adgang til, og du er herefter tilmeldt flere uddannelsesretninger.

Hvor finder jeg mine ajourPlus-materialer?

Sådan finder du dine ajourPlus-materialer:

Som valideret lærer, har du automatisk fri adgang til alle iBøger i dine tilmeldte fag + adgang til at søge i hele Systimes iBibliotek.

  • Du finder dine materialer under punktet 'Mine materialer' på MinKonto.

Læs også: Sådan bliver du ajourPlus-lærer

Hvordan forlænger jeg min iBogs-licens?

Man kan desværre ikke forlænge licenser til iBøger®, men man kan:

  • købe en ny licens og på den måde stadig have adgang til fx noter i iBogen.
  • forhøje antallet af klip på en specifik eNøgle ved at ringe eller skrive til os. På den måde undgår man at administrere flere eNøgler end højst nødvendigt.

Hvordan afmelder jeg nyhedsmails?

Sådan afmelder du dig tilmeldinger:

Dine fagtilmeldinger styrer, om du får nyhedsmails og hvilke fag de nyhedsmails du
får knytter sig til. Ønsker du at afmelde nyhedsmails, skal du:

  1. ind under punktet 'Mine fagtilmeldinger' på MinKonto og fjerne fluebenene ved de fag, du ikke ønsker nyhedsbreve fra.

Bemærk at denne handling vil medføre, at du mister adgang til de gratis iBøger – i de afmeldte fag – du har adgang til med ajourPlus.

Kan jeg give/sælge min iBog® videre til en anden?

Nej, en eNøgle er personlig. Når den først er aktiveret, kan den ikke overdrages til anden person.

Bemærk også at returretten bortfalder ved aktivering af licensen.

Mit Ajour-tilbud er gået ind til fuld pris, hvad gør jeg?

Sådan får du dit Ajour-tilbud:

  1. Du skal ind på din MinKonto og klikke på 'Mine Ajourtilbud'. Herinde finder du de bøger, du kan købe til halv pris.
  2. Når du har fundet den bog, du ønsker at købe til halv pris, klikker du på 'køb'. Du bliver herefter ført videre til vores webshop, hvor du kan gennemføre købet som privat eller underviser.

Hvor langt er min bestilling?

Du vil modtage din bestilling 2-5 dage, fra du har modtaget ordrebekræftelsen.
Har du ikke modtaget din ordrebekræftelse, skal du kontakte os, for at sikre købet er gået korrekt igennem. Husk først at tjekke under dit spam-filter.

Systime sender ikke automatisk et Track And Trace nummer, men hvis du ikke har modtaget din bog efter 5 dage, bedes du kontakte os.

Hvor finder jeg sidetal i min iBog®?

Der findes ikke sidetal i en iBog® som i en normal papirbog. Du kan i stedet bruge side-id, som du finder til højre for hver(t) overskrift/afsnit. Ved at holde musen over feltet får du vist hvilket side-id, der knytter sig til den side, du er på.
Læs mere i Hvor er sidetallet i min iBog®?

Grunden til, at der ikke er sidetal i en iBog®, er, at den løbende opdateres og materialet derfor kan rykke rundt.

Jeg vil gerne returnere en bog. Hvor skal den sendes til?

Sådan returnerer du en bog:

Hvis du af en eller anden grund ikke er tilfreds med de varer, du har købt hos Systime, har du 14 dages returret. Betingelsen for at kunne returnere varen er, at den er ubrugt og i salgbar stand.

Varerne returneres til:

Nordisk Bog Center
Att.: Returafdelingen
Bækvej 10-12
4690 Haslev

OBS: Hvis der er tale om websites, iBøger og eBøger, er forudsætningen for returnering, at de(n) tilsendte eNøgle(r) ikke er blevet aktiveret.

Hvordan videregiver jeg en licens fra en elev til en anden?

Sådan overdrager du en licens:

Først skal du sikre dig, at du er eNøgle-administrator på din MinKonto. Læs Sådan bliver du eNøgle-administrator.

Hvis du er eNøgle-administrator:

  1. Indsætter du den eNøgle, det drejer sig om og klikker på 'Vis eNøgle'. Nu vises en liste med alle de elever, der har aktiveret eNøglen.
  2. Finder du den elev, der er droppet ud og trykker på det blyant-ikon der er ved elevens navn + indsætter mailadressen på den nye elev.
Copyright Systime A/S 2018