Programmering udvides, så den fra skolestart 2018 også dækker B-niveau

Programmering

Af Jesper Buch
Elisabeth Husum (red.)

iBog® programmering.systime.dk

Programmering henvender sig først og fremmest til elever i gymnasiets fag programmering C. Den dækker kernestof og faglige mål i faget og supplerer med relevante emner.

Bogen er bygget op ud fra princippet om at lære at programmere ved hjælp af både arbejdsgangene og værktøjerne. Derfor indeholder bogen et kapitel med et eksempel på udviklingen af et program.
Fire programmeringssprog er udvalgt til bogen, så de tilsammen dækker et bredt sæt af aspekter i programmering. Eksempler på kode er tilgængelig for alle fire sprog.

Sprogene er:

  • Scratch
  • JavaScript
  • PHP
  • Processing

De fleste afsnit er bygget op med følgende indhold:

  • Eksempler på genkendelige programmer
  • Kode til at arbejde videre på
  • Øvelser i programmering, mundtlig formidling, refleksion med mere
  • Teori og definitioner anvendt i eksemplerne og øvelserne
  • Uddybende materiale til hvert sprog

Programmering udvides, så den fra skolestart 2018 også dækker B-niveau.

Læs mere og deltag på lab.systime.dk

Andre relevante udgivelser

Skak – alle fag på ét bræt

Af Christian Skjødt Pedersen, Christian Kyndel Pedersen, Erik André Andersen, Hanne Hautop, Jesper Breining, Lars Schandorff, Martin Knudsen og Tor Rønnov. Jesper Breining (red.)

iBog® skak.systime.dk

I programmeringskapitlet af Skak kan eleverne lære, hvordan man programmerer et skakcomputerprogram fra bunden.

Kapitlet fortæller også historien om udviklingen af kunstigt intelligente skakspillede maskiner, fra 1700-tallets hofsensation Tyrken til moderne skakcomputerprogrammer, der kan slå verdensmesteren i skak uden at anstrenge sig. Her kan du dog afprøve et skakproblem, computeren har stort besvær med at løse.