Mystik er på trapperne

Jeg er nu ved at nærme mig afslutningen på min bog om mystik. Korrekturlæsning mangler, og jeg skal også have færdiggjort nogle videoklip. Men to års arbejde er ved at være slut.

Det er vemodigt, fordi selvom det har været hårdt arbejde, så får man så meget ud af at skrive en lærebog både fagligt, men også personligt. Jeg har samtidig været så heldig, at jeg kunne prøve noget af materialet af på mine elever. Stor tak til dem for deres kommentarer og forslag!

Hovedformålet med udgivelsen er at belyse et underbelyst emne, nemlig den religiøse oplevelse eller erfaring, som den kommer til udtryk i mystikken. Jeg har i udgivelsen lagt vægt på, at eleverne få god lejlighed til at bruge faglige teorier, fagtermer og metoder på materialet.

I forbindelse med min undervisning i buddhismen og kristendommen (jeg er ikke nået til islam endnu), har mine elever haft godt udbytte af at arbejde med Siddhartas og Jesus’ mystiske dannelsesrejse. Det har hjulpet dem til at forstå disse religionsgrundlæggeres budskaber og deres (patriarkalske) kontekst.

Jeg integrerer således bogen i min undervisning i buddhismen, kristendommen og islam. Eleverne har valgt religion og videnskab som tema, og her kommer bogen også til at spille en rolle. Nogle elever er fascinerede af, hvad der sker i hjernen under meditation og bøn, og de synes, at der er interessant, at også ateister kan få mystiske erfaringer. Jeg oplever således, at emnet mystik engagerer en bred gruppe af elever lige fra de religiøse til de scientistiske.

Tag en smagsprøve på ► https://mystik.systime.dk

Dorthe Enger, januar 2019


Vis alle nyheder