Vores magasin om bedre læring er landet

I magasinet sysTIMES skriver vi om bedre læring til dig, der underviser. Læs seneste udgave her.

Vi er stolte over vores seneste magasin, som vi håber, du finder interessant og vedkommende. Det er skrevet til dig og dine kolleger.

Bæredygtighed er helt naturligt blevet magasinets tema. Nogle gymnasier er langt med at integrere bæredygtighed og FN’s 17 Verdensmål – og det både i skolernes drift og i undervisningen. Vi har talt med to frontløbere på dette felt, Mads Strarup fra Københavns åbne Gymnasium og Bodil Blem Bidstrup fra Espergærde Gymnasium. Det er der kommet et par artikler ud af til inspiration – og måske efterfølgelse.

Forskning inden for brug af digitale læremidler blomstrer for tiden. DiDaK, DUFA, D.U.D.E og andre projekter er i gang eller lige afsluttet. DUFA har fx undersøgt, hvordan it og digitale læringsressourcer understøtter faglighed og almendannelse. Vi har talt med tre af de lærere, som har deltaget aktivt i forskningsprojektet. De deler deres undervisningsforløb her i magasinet.

Mange unge er pressede af karakterræset. Som et alternativ øger den nye gymnasiereform muligheden for karakterfrihed og styrker kravet om formativ feedback. Læs artiklerne og hør, hvad bl.a. eleverne siger til peer feedback, videorespons og læringsdokument til fordel for karakterer.

Computational Thinking er hot og vinder frem på gymnasierne. Men hvad er det lige det er, og hvordan kan man arbejde med det i fagene? Også det skriver vi om i magasinet, foruden en hel del mere.

Med dette magasin vil Systime gerne deltage i debatten om uddannelse, men vi vil også gerne give spalteplads til andre stemmer. I dette nummer har vi bl.a givet ordet videre til Tor Nørretranders, Rikke Toft Nørregård og Merete Riisager.

God fornøjelse og de bedste forårshilsner


Vis alle nyheder