Styrket skriftlighed med WeChat

På Rødkilde Gymnasium arbejder eleverne med det kinesiske sociale medie WeChat.Foruden almendannelse og faglighed bliver elevernes interkulturelle forståelse og skriftlighed i kinesisk styrket.

Det helt særlige ved kinesisk er de smukke skrifttegn. Dem skal eleverne have nogenlunde styr på, når de i 3. g har haft kinesisk i tre år. Men det kan være grænseoverskridende at tage de første skridt ud i at kommunikere med en kineser første gang. For det er de små nuancer i tegnene, der gør de store forskelle.
Derfor startede eleverne heller ikke med at tage det helt store tigerspring ud i live kommunikation på kinesisk. Det skete stille og roligt, fortæller Lene Sønderby Bech, som er en af bidragsyderne til det store DUFA projekt.
“Vi begyndte med at simulere forskellige simple kommunikationssituationer, hvor eleverne chattede med hinanden på WeChat gennem hver sin profil. Det gjorde vi i forlængelse af et forløb om kærlighed i Kina, hvor vi havde læst de relevante kapitler i vores iBøger Nǐ hǎo Zhōngguó. Herefter blev eleverne sat sammen i grupper af to eller tre, de oprettede en gruppechat og skulle så simulere enten et nyforelsket par eller et par, der skulle slå op med hinanden. I timen efter skulle de så oprette en gruppechat og så inviterer mig med”, fortæller Lene Sønderby Bech.

Differentiering og høj aktivitet
Fra sidelinjen kunne Lene Sønderby Bech følge med i elevernes kommunikation, men blandede sig kun, hvis der var behov for støtte, sparring eller ekstra opgaver. Det fungerede faktisk så fint, at chatten fortsatte til efter midnat, hvor nogle af eleverne sendte de sidste godnat-chats til hinanden.

“Eleverne blev fanget, og det viste sig hurtigt, at formen var ret genial til elevdifferentiering. De fagligt svage elever havde rigeligt at gøre med at få formuleret nogle enkle sætninger, mens de fagligt stærke fik nogle grammatiske benspænd, der kunne udfordre deres kompetencer. Samtidig krævede det, at alle eleverne var på hele tiden, fordi de sad der to og to og chattede med hinanden”, fastslår Lene Bech Sønderby.

Virtuelt besøg af kinaekspert
Næste skridt ud i skriftlig kommunikation på kinesisk tog eleverne, da hun inviterede Casper Wichmann fra ThinkChina under Københavns Universitet til at chatte med eleverne via WeChat. Rustet med baggrundsviden om kinesiske samfundsforhold, bl.a. censur, havde eleverne i mindre grupper forbedret spørgsmål om brugen af sociale medier i Kina.

“Det er jo fantastisk at få besøg af en ekspert i klasserummet uden at vedkommende behøver at være fysisk til stede”, fortæller Lene Bech Sønderby og peger på, at denne form har en lille risiko for, at elever, der ikke lige er i gang med at stille spørgsmål, falder lidt hen. Omvendt, når et spørgsmål virkelig interesserer dem, så er de mere motiverende og opmærksomme end normalt. Som bonus har eleverne pludselig en ekstra ekspertkilde, når de skal i gang med deres SRP.

Tigerspringet
Det var et syvmileskridt eleverne tog, da de i forbindelse med deres studietur til Kina, skulle i gang med at bruge WeChat til at kommunikere med deres kinesiske værtsfamilie. I første omgang skulle de øve en kort præsentation af sig selv på kinesisk. Men kommunikationen fortsatte op til og under selve turen, hvor eleverne tog det helt store tigerspring, da de fik til opgave at interviewe tre unge kinesere.

“Eleverne gik vildt meget op i det. Og de var meget opmærksomme på at vælge de rigtige tegn, så der blev tænkt, skrevet og læst korrektur. For ingen havde lyst til at gentage historien om et par lidt ukoncentrerede drenge, der i stedet for at skrive vi glæder os til at høre fra dig igen, kom til at skrive vi håber, du må dø ung”, fortæller Lene Sønderby Bech.

Styrket faglighed, skriftlighed og almendannelse
Det at kommunikere med rigtige levende mennesker, mener hun, har været stærkt motiverende for eleverne. Og hun er ikke i tvivl om, at deres almendannelse er blevet styrket i kontakten med de kinesiske elever; alene det at finde ud af, hvordan man agerer på de sociale medier i Kina har været en øjenåbner.

“Pludselig begyndte eleverne at reflektere over deres egen måde at bruge sociale medier på i Danmark. De er blevet opmærksomme på forskelle og ligheder på dansk og kinesisk kultur. I det hele taget at anvende WeChat i undervisningen, var helt uhørt for de kinesiske elever, der ikke engang må have deres mobiltelefoner med i skole”, fortæller Lene Sønderby Bech, der helt klart vil anbefale andre at bruge WeChat i deres undervisningen i kinesisk, fordi det har været sjovt, og eleverne har været positive. Og så har det overrasket hende meget, at det fungerede så godt at bruge WeChat internt i klassen til at styrke skriftlighed.

Hvad er WeChat?

I marts 2018 nåede WeChat en milliard brugere på verdensplan.

Ifølge Forbes er WeChat en af verdens mest magtfulde apps. Den er kendt som Kinas app til alt, bl.a. bruges den til mange forskellige funktioner, bl.a. til e-handel, mobilbetalinger, som en beskedtjeneste og til at besvare arbejdsmails, bestilling af lægebesøg og meget mere.


Vis alle nyheder