Ny udgivelse på vej til Idræt B

- se de første afsnit i fysiologidelen, som kobler teorien direkte til elevernes praksis.

Lige nu skriver en af bogens forfattere, Torben Aagaard, på et afsnit om springgymnastik, hvor eleverne i et casestudie af kraftspringet blandt andet skal arbejde med bevægelsesanalyse, ledtyper, muskelfunktion og nervesystemets styring af bevægelser.

Resten af fysiologidelen i bogen vil på samme måde tage udgangspunkt i discipliner og cases relevante for elevernes arbejde med at anvende teorien på deres egen praksis.

Målet med fysiologidelen er, at eleverne får erfaring med at bruge fysiologien aktivt og konkret, og at de sættes i stand til at analysere fysisk aktivitet og diskutere træning.

Idræt B – idrætsteori tager afsæt i de hovedområder, eleverne skal arbejde med i idrætsteori. Udgivelsen kombinerer via en række cases fagets praktiske dimension med teori om bl.a. fokus på fysisk aktivitet, træning, psyke og historie.

Fire selvstændige kapitler anlægger hvert deres perspektiv på idræt:

  • Det historiske perspektiv

  • Det psykologiske perspektiv

  • Det samfundsvidenskabelige perspektiv

  • Det fysiologiske perspektiv.

Kapitlerne indeholder de nyeste perspektiver på idrætten med fokus på relevant forskning og inspirerende eksempler i et tilgængeligt format. Derudover udnytter udgivelsen iBogens nyeste muligheder med bl.a. podcast, videoklip, animationer og varierende interaktive opgaver.

Bogen er forsynet med en omfattende litteraturliste, som er både inspirerende og praktisk anvendelig, når eleverne skal arbejde med SRP og større skriftlige opgaver, hvor idræt indgår.

Idræt B - idrætsteori fungerer som grundbog i forhold til læreplanen 2017.

Skrevet af Bo Isaksen, Per Jørgensen, Niels Nygaard Rossing, Torben Aagaard og Rasmus Pöckel (red.)


Vis alle nyheder