Sæt ord på skolens digitale retning

Som uddannelsesinstitution er det skolens opgave at gøre eleverne klar til fremtidens arbejdsmarked. Det kræver bl.a. styrkede digitale kompetencer for både lærere og elever. Rektor på Randers HF og VUC, Lena Søllingvraa Lindblad, kalder det en strategisk ledelsesopgave. Vi har talt med hende om skolens digitale strategi.

It-superbrugere, iBibliotek® og e-didaktikere er blot nogle af de tiltag, man kan finde i den digitale strategi, som sætter retning for Randers HF & VUC for det næste skoleår. Ifølge skolens rektor, Lena Søllingvraa Lindblad, er første skridt på den digitale vej at få lærerne med og få formuleret et tydeligt strategispor, der sætter ord på skolens digitale målsætning. På Randers HF og VUC hedder den DIGITAL SKOLE 2.0.

“Vi må erkende, at teknologi er en del af den fremtid, vi træder ind i, og hvis skolen ikke er med her, så bliver vi forældede som uddannelsesinstitutioner, og eleverne bliver ikke klar til at manøvrere på det arbejdsmarked, der venter dem. Og det er jo det, der er vores opgave. Men på ungdomsuddannelserne er vi udfordrede med at få efteruddannet vores lærere. Og det er ikke fordi, de skal kunne kode allesammen, men lærerne skal have en forståelse for algoritmer og kodning og en indsigt i, hvordan vi får gjort vores elever til kritiske, refleksive læsere ind i de digitale artefakter, som vore elever møder”, bemærker Lena Søllingvraa Lindblad og pointerer, at skolesektoren som sådan slet ikke er klar til den udfordring, og at det derfor må være skolerne selv, der udarbejder planer for, hvordan de kommer derhen.

"Der er ingen quick fixes. Når ingen andre tager ansvar for at løfte lærernes digitale kompetencer, så må skolerne selv stå for den del", konstaterer Lena Søllingvraa Lindblad.

Læs artiklen i sin fulde længe her: Sæt ord på skolens digitale retning


Vis alle nyheder