Talenter skriver iBog

Fagligt stærke gymnasieelever med lyst til flere faglige udfordringer, har mulighed for at få stillet deres sult på Akademiet for Talentfulde Unge. ATU er for de særligt begavede elever. Og deres evner som formidlere får Systimes brugere nu gavn af. Kvit og frit!

Engagerede, nysgerrige og arbejdsomme elever. Det er normalt ikke de elever, vi hører om i medierne. Men de sidder derude. Og de hungrer efter mere viden. På ATU, Akademiet for Talentfulde Unge, kan de finde faglige udfordringer og socialt fællesskab. Så når klokken ringer efter sidste time, og den almindelige skoledag slutter, samles en lille håndfuld elever fra hvert gymnasium på Akademiet for Talentfulde Unge. Her kan de mødes med ligesindede og få brugt deres intellektuelle evner.

iBogsindhold skrevet af elever

Et af formålene med akademiet er at skabe tætte samarbejdsrelationer mellem gymnasier, universiteter, og virksomheder i regionen. Et par gange har Systime fx haft besøg af en flok talenter, som er på forlaget en dag for at arbejde med forskellige cases. Desuden har Systime stillet en iBogsplatform til rådighed for de unge talenter. Her skriver de artikler til inspiration for andre gymnasieelever. Teksterne går på tværs af fag og metoder, men emnerne er klare og afgrænsede. Du kan for eksempel læse en artikel om lys og elektricitet eller om McCarthyismen i 50’ernes USA. Artiklerne bliver publiceret løbende og kan frit læses og søges i for lærere og elever med adgang til iBibliotek®.

Camilla Østergaard Kristensen, som blev student sidste sommer, er tidligere elev i ATU og har bidraget med en artikel om Hizb ut-Tahrir til iBogen.

“Det er naturligvis en motivationsfaktor at få offentliggjort en artikel. Men jeg synes i virkeligheden mere om ideen, at nogle andre kan få noget ud af et stykke arbejde, som jeg har lavet”, fortæller Camilla Kristensen, som oprindeligt var tiltrukket af ideen om ATU for at få flere faglige udfordringer men også om netværket med andre ambitiøse unge.

Også for Birgitte Kjeldsen, student fra sidste år var det en motivationsfaktor at skrive til andre elever og ikke blot til sig selv og sin lærer.

“Min artikel tager udgangspunkt i min SRP, og da jeg fik chancen for at omskrive min opgave til en ATU-artikel, som måske kunne nå ud til flere end mig selv og måske endda give inspiration til andre gymnasieelevers opgaveskrivning, så tog jeg den med det samme”, forklarer Birgitte.

Læs hele artiklen om ATU-eleverne og deres ATU-artikler her


Vis alle nyheder