Fremmedsprog er en dannelses- og kulturbærer

For Maria Hassing, underviser på Aarhus Katedralskole, er det vigtigste at tænde elevernes lyst til at lære fransk og åbne deres øjne for, at sprog også drejer sig om kultur, historie og samfund.

Maria Hassing underviser i fransk og dansk – derudover er hun forfatter til det nye begyndersystem "Bonjour Lyon". I udgivelsen er den stærke fortælling drivkraften, mens grammatikken formidles gennem videoer. Og eleverne, de er begejstrede.

"I Bonjour Lyon har jeg prioriteret storytelling – historien er i højsæde. Når du skal starte helt fra bunden med et nyt sprog, kan det, man taler om nemt gå hen og blive meget banalt. Hvad hedder du? Hvilken farve har din bluse? Hvor gammel er du? Det er sådan, vi har undervist i mange år, og det bunder i, at udgangspunktet for en tekst tidligere har været, at eleverne skal træne et bestemt grammatisk fokus. Og så bliver teksten meget nemt triviel og uinteressant. Og elevernes – og for den sags skyld lærernes – motivation er svær at fange og fastholde," forklarer Maria Hassing i en ny artikel.

Læs artiklen på sysTIMES: Fremmedsprog er en dannelses- og kulturbærer


Vis alle nyheder