Blokdage har skabt mere ro på undervisningen

På erhvervsskolen UCH i Holstebro har lærerteamet omlagt undervisningen fra fagtimer til blokdage. Det har skabt mere ro og engagement fra elevernes side. Men det er stadig en stor udfordring at få alle elever med. Video kan være en del af løsningen.

Jeg fanger underviser på UCH, Philip Blom, på telefonen i tredje uge med virtuel undervisning, netop som han for en kort stund er tilbage på skolen for at optage video til sine elever. Her er mere plads og bedre udstyr end hjemme hos ham selv, hvor han ellers sidder og underviser for tiden. Philip Blom underviser i matematik, engelsk, IT og USF.

“Som matematiklærer er det fx svært at undvære en tavle at skrive formler på. Derfor er jeg begyndt at optage videoer, hvor jeg forklarer eleverne nogle af de lidt sværere områder som fx annuitet og statisk”, siger han og forklarer, at video fungerer godt for eleverne på UCH, fordi de så kan se og høre forklaringen mere end en gang.

“Nogle af vores elever har svært ved at arbejde alene. Bare det at komme op om morgenen er en udfordring. De fagligt dygtige vil gerne byde ind, stille spørgsmål og delagtiggøre de andre i deres arbejde, men der er andre, som er relativt fraværende”, fortæller Philip Blom og bemærker, at han får påfaldende mange besvarelser, der er identiske for tiden.

Læs artiklen i sin fulde længe:

Blokdage har skabt mere ro på undervisningen


Vis alle nyheder