Lateral reading – en strategi til onlinelæsning

Ny, frit tilgængelig iBog® sætter fokus på lateral reading – et redskab til digital- og onlinelæsning samt til arbejdet med digitale kompetencer i gymnasiet.

Lateral reading er en strategi, hvormed man kan afdække troværdigheden af de mange informationer, der ligger online.

“Mit håb er, at eleverne kommer derhen, hvor de problematiserer, hvad de læser på skærmen. Hvem er afsenderen, er der tale om sponsoreret/annonceret indhold, etc. Mit take er, at der er mere mellem sandt og forkert. Det handler om at kombinere undervisning i informationskompetence med konkrete strategier til onlinelæsning”, fortæller forfatter Marie Maibom Pedersen.

Som underviser kan du bruge Lateral reading iBog® i samabejde med dine elever både før, under og efter læsning af online indhold.

Se iBog®: lateralreading.systime.dk

iBogen er et resultatet af et erhvervs- og produktspeciale fra Aarhus Universitet skrevet af Marie Maibom Pedersen.

Introduktion til Lateral reading iBog®

Læs mere i et interview med Marie Maibom Pedersen på sysTIMES.


Vis alle nyheder