Opgaver/Noter

Se også under Download.

Kapitel 1. Atomer, molekyler og ioner

Planter har behov for uorganiske ioner (næringssalte). Det kan vises med forskellige forsøg, f.eks. de klassiske vandkulturforsøg. Bl.a. firmaet Gundlach sælger et sæt stamoplysninger, der er lette at anvende.

Kapitel 8. Regulering af et gen

Protein og DNA struktur

Som omtalt i "Det Levendes Kemi" reguleres gener ofte ved hjælp af proteiner. Her er et eksempel, hvor man kan se hvordan proteinmolekylet er tilpasset DNA-spiralen.

DNA-kæden indeholder på dette sted et operator-gen svarende til Lac-o-genet vist i fig. 8.12 side 87.

Proteinet svarer til den aktive repressor (fig. 8.12 - 8.14). Bemærk at eksemplet her på hjemmesiden er et andet end det, der er gennemgået i bogen, så de to proteiner ser ret forskellige ud.

Her er en lille film, der viser den tredimensionelle struktur af proteinet og DNA-strengen. 

http://info.systime.dk/supplerende-materiale/det-levendes-kemi/3cro_mov.GIF?attredirects=0

Se animationen i nyt vindue.

Strukturerne vises skiftevis på tre forskellige måder:

Spacefill, der viser hvor kompakte molekylerne er.

Båndstruktur, der viser grundstrukturen i DNA-dobbeltspiralen og de to spiraliserede proteiner.

Ball and stick, der viser atomerne og bindingerne imellem dem. Hydrogen er udeladt. 

Links

Biokemi. Oversigtskort

På KEGG: Kyoto Encyclopedia of Genes and Genomes kan man se en oversigt over en lang række biokemiske "pathways" i en række forskellige organismer. De kan bruges til at vise, hvor kompliceret sammenhængene er. I øvrigt er de næppe direkte anvendelige i den daglige gymnasieundervisning, men er relevante for læreren og for elever, der skriver biokemi-projekter/-opgaver. Der er instruktioner på japansk – og på engelsk, hvis man foretrækker det.

Man kommer direkte til oversigtskortene via KEGG Metabolic Pathways.

Download

Kapitel 04 – Øvelsesvejledning: Spyt spalter stivelse

1 side. Det klassiske forsøg med spytamylases spaltning af stivelse. Denne vejledning er til et forsøg med spaltningen af stivelse ved 0, 37 og 100 grader. Forsøget kan gennemføres på 45 minutter i begyndelsen af 2.g eller evt. allerede i 1.g eller 1.HF.

spytamyl.pdf

Kapitel 04 – Øvelsesvejledning: Holdbar stivelsesopløsning

1 side. Fremstillingen af stivelsesopløsninger tager tid og sjusker man med det, koger det på. Gamle stivelsesopløsninger er fæle! Her er en recept på en holdbar stamopløsning, så du og dine kolleger ikke skal bøvle med det mere end een gang om året.

stiv_opl1.pdf

Kapitel 07 – Note: Aminosyrernes genetiske kode

1 side. Vil man fra en aminosyresekvens konstruere det tilhørende RNA eller DNA er nedenstående tabel praktisk at bruge. Skal man aflæse en DNA-kode, er tabellen s. 69 i Det levendes kemi bedst. Her er en fil, der kan printes ud og uddeles til eleverne – eller elever kan selv finde den her og printe den ud.:

gen_kode.pdf

Kapitel 07 – Øvelsesvejledning: Fremstilling af DNA fra fiskemælke

2 sider.

DNA_fisk.pdf

Kapitel 08 – Opgave: Proteinsyntese

1 side.
Syntesen af en peptidkæde ud fra informationen på m-RNA jf. s. 81-83 kan illustreres ved hjælp af denne opgave. Opgaven kan suppleres med tabellen "Aminosyrernes DNA- og RNA-kode" under Download til Kapitel 7.

pr_synte.pdf

Kapitel 09 – Øvelsesvejledning: Sucrase fra gær

1 side.
Det klassiske forsøg med spytamylases spaltning af stivelse kan også bruges her. Se vejledningen i forbindelse med Kap. 4. Kulhydrater.

Sucrase.pdf

Kapitel 10 – Øvelsesvejledning: Osmose-forsøg, kvantitativt

1 side.

OsmoseKvant.pdf

Kapitel 11 – Øvelsesvejledning: Bladets farvestoffer

1 side.
Ekstraktion af bladfarvestoffer og fremstillling af absorbtionsspektrum.

blad_fa.pdf

Kapitel 12 – Opgave: Ølbrygningens kemi

2 sider.

beer_BCM.pdf

Rettelser og tilføjelser til bog

1 side.

rettelser.pdf

Bemærk venligst: Forlaget kan uden varsel lukke for denne side og dens undersider.