Nyt begyndersystem til italiensk har en stærk rød tråd i fortællingen om gymnasieleven Anna og hendes rejse til Firenze. Interaktive øvelser, vidoematerialet, indtalte tekster og udtaleøvelser holder eleverne fanget til materialet. Vi har talt med forfatter Kirsten Wellner, som står bag Andiamo a Firenze.
Om kort tid udkommer Andiamo a Firenze. Hvis du skal fremhæve en ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Det må blive videomaterialet. De fleste synes, det er sjovt at arbejde med videe, og her i bogen er de tilpasset teksterne og grammatikken i de enkelte kapitler. Det er en stor fordel. For eksempel holder jeg meget af videoen til kapitel 9 om at gå på café, hvor baristaen Leonardo taler til os fra sin café i Firenze.
Hvad har du været særligt optaget af i forbindelse med dit arbejde med udgivelsen?
Jeg har været meget opmærksom på at vælge alle øvelserne med omhu, så der er noget for enhver smag, og jeg samtidig kan stå inde for dem alle.
Hvad håber du, at eleverne får ud af at arbejde med udgivelsen?
Jeg håber, at eleverne får lyst til at lære italiensk, bliver dygtige og tager en tur til Italien for at lære mere.
Hvordan bruger du dine erfaringer som underviser i forfatterarbejdet og omvendt?
Jeg præsenterer eleverne for det materiale, jeg har arbejdet med. Bagefter får jeg det så rettet til, alt efter hvad jeg har lagt mærke til, eller eleverne har sagt til mig. Det kan være rigtig sjovt at se, hvordan de reagerer, når man har fundet på en opgave - sjovest, når den fungerer godt, naturligvis! Mine elever syntes for eksempel rigtig godt om gåsespillet som repetition til slut.
Omvendt er det rigtig sjovt og lærerigt at sidde i en projektgruppe, når vi laver bogen. Jeg tager mange gode idéer med hjem fra vores møder.
Hvordan understøtter udgivelsen fagets formål?
Udgivelsen understøtter fagets formål ved at rumme mange forskellige tilgange til det at tale, skrive, læse og forstå italiensk, samtidig med at den giver et godt indblik i forskellige sider af italiensk kultur. Mange af øvelserne er den slags, som gymnasieelever til sidst bliver udsat for til mundtlig og skriftlig eksamen. Det er for eksempel en stor fordel, at billederne hører så tæt til teksten, at eleverne har gloser til at tale om dem fra den allerførste gang. På den måde ender de med at blive rigtig dygtige til at tale om billeder, der netop fylder meget i fagets læreplan.
|
Kirsten Wellner er til daglig lektor på Aarhus Katedralskole, hvor hun underviser i italiensk, græsk, latin og oldtidskundskab. |