Forfatterne Helle Egendal og Jon Helt Haarder tager livtag med blokkenes litteraturhistorie og dens tydelige samspil med samfundet i årene 1950-2024 – en periode præget af velfærdsstatens opbygning og de problemer, der efterhånden opstår. Her stiller forfatterne skarpt på deres udgivelse Blokland, som netop er udkommet som iBog. Den trykte bog forventes at komme i begyndelsen af februar.
Blokkens litteraturhistorie er også velfærdsstatens historie
Blokland er netop udkommet. Hvis I skal fremhæve en ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Det har været meget vigtigt at pege på sammenhængen mellem litteratur og samfund. Vores pointe er, at litteraturhistorien kan læses med afsæt i blokken, altså med stedet som udgangspunkt. Blokkens litteraturhistorie er samtidig velfærdsstatens historie, og de enkelte litterære tekster kan læses som stemmer fra det danske samfund fra 1950 og frem. Blokland kan forstås som en slags kollektiv erindringshistorie, som vi opdeler i fire faser.
En af bogens store forcer er, at den giver en samlet ramme for et litteraturhistorisk forløb fra 1950-2024. Rammen løsriver litteraturhistorieundervisningen fra 10 års-logikker og isme-ridt og viser litteraturens tydelige samspil med det omgivende samfund præget af opbygningen af velfærdsstaten og de problemer, den med årene løber ind i.
Hvad har overrasket jer mest i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Hvor stort et tværfagligt potentiale Blokken rummer. Vores bog er litteraturhistorisk funderet – men teksterne bringer jo arkitektur, sociale forhold, musik, velfærdshistorie og meget andet i spil, og man kan vel at mærke skalere konteksten op og ned efter fag: Det er en dansk historie, en nordisk, en europæisk, en global.
Netop de åbenlyse tværfaglige forbindelser gør også, at bogen er en oplagt inspirationskilde i forbindelse med de store skriftlige opgaver (DHO, SRO og SRP), hvor fagkombinationer med dansk og fx samfundsfag, sprog, musik eller billedkunst ville give rigtig god mening. Materialet har været prøvekørt i efteråret i tre 3. g-klasser og har tydeligt virket inspirerende på udviklingen af SRP-projekter.
Hvad har I været særligt optaget af i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
En spændende udfordring har været at forbinde helt aktuel forskning med litteraturundervisning i gymnasiet. Udgangspunktet har været Jons deltagelse i forskningsprojektet ”Reassembling the Ghetto” om blokken i nordisk litteratur- og kulturhistorie. Resultaterne af hans forskningsarbejde har vi omsat i en didaktisk form, der appellerer til gymnasieelever på STX, HTX, HHX og HF.
I formidlingen har det været vigtigt at finde en form, hvor ord, lyd og billeder er tydeligt forbundet, og fx gør de mange indlagte videoer og musikindslag det muligt at arbejde multimodalt. Her udfoldes det udvidede tekstbegreb gennem inddragelse af en lang række genretyper som noveller, romanuddrag, digte, sange, videoer, billeder, artikler etc. I øvrigt anvender vi også norske og svenske tekster.
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med Blokland?
Helt overordnet håber vi, de oplever glæde ved litteraturen og et nyt syn på litteraturhistorie med det nok lidt overraskende udgangspunkt i blokken.
Mere konkret håber vi på, at bogens opdeling af blokkens historie i fire faser kan træne elevernes blik for sammenhænge på tværs af tid. Gennem bogens vinklinger af teksterne gennem prismerne sted, køn, klasse og sprog bliver eleverne også præsenteret for helt basale tematiske tilgange til litteraturanalyse.
Som noget nyt peger bogen på anvendelsen af flersprogethed som en dimension i litteraturlæsningen, det er værd at undersøge. Der er flere mennesker i verden i dag, der er flersprogede end etsprogede, og det kommer også til udtryk i litteraturen.
Hvorfor skal lærerne vælge at arbejde med netop Blokland?
Bogen er samlet set et kæmpestort ressourcerum, fordi den indeholder et rigt udvalg af tekster til hver tidsperiode. Da teksterne individuelt er forsynede med opgaver med både tekstimmanente og perspektiverende spørgsmål, er forberedelsen af undervisningen faciliteret betydeligt. Yderligere kan eksamensforberedelsen lettes, da tekster, der ikke behandles i undervisningen, kan indgå som eksamenstekster.
Derudover tilbyder Blokland masser af stof til læsningen af den nyeste litteratur, og fx det sidste kapitel om fasen 2020 og frem giver i sig selv et samlet bud på de sidste fem års litteratur.
|
Forfatterne glæder sig desuden til at fortælle mere om perspektiverne i bogen på følgende kurser i foråret: |
|
Helle Egendal er til daglig lektor på Risskov Gymnasium, hvor hun underviser i dansk og tysk. Var dansklektor på Albert-Ludwigs-Universität i Freiburg 2017-2023. Blev ph.d. i 2024 om flersprogethed i den nyeste migrationslitteratur. Afhandlingen var bl.a. baseret på erfaringer med flersprogethed på Langkaer Gymnasium, som hun var tilknyttet 2001-2024. Jon Helt Haarder er litteraturforsker på Syddansk Universitet. Han er leder af Pontoppidancentret og af forskningsprojektet Reassembling the Ghetto. Han har bl.a. udgivet Performativ Biografisme. En hovedstrømning i det senmodernes skandinaviske litteratur på Gyldendal. |