Med udgangspunkt i litterære tekster giver Spejlbilleder eleverne mulighed for at gøre sig tanker om køn, krop, seksualitet, grænser og trivsel. Forfatterne håber, at eleverne vil kunne genkende sig selv og andre i litteraturen og dermed få handlemuligheder i deres eget liv. Materialet er afprøvet og tilpasset elevernes feedback. Her sætter de to forfattere, Mai Wissing Christensen og Jeanette Gundesbøl Sørensen, fokus på udgivelsen
Om kort tid udkommer Spejlbilleder. Hvorfor har I skrevet bogen og hvorfor netop nu?
Vi har skrevet bogen, fordi det er vores ønske, at flere unge mennesker bliver anerkendt og mødt i deres behov for seksualundervisning. Vi mener, det er en vigtig del af elevernes dannelse at forholde sig til krop, køn, seksualitet, kommunikation og grænser - og allerhelst som en del af den daglige, faglige undervisning. Vi har skrevet bogen netop nu, fordi vi oplever, at flere skoler og lærere er i tvivl om, hvordan de skal imødekomme det obligatoriske krav om seksualundervisning, der trådte i kraft i skoleåret 23/24. Det vil vi gerne hjælpe dem med.
Hvis I skal fremhæve en ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Vi er stolte af at vise, hvordan danskfaget og den danske litteraturskat kan bidrage til seksualundervisning. Vi vil særligt gerne fremhæve, hvordan ældre tekster kan læses ind i en seksualoplysende kontekst og dermed gøres relevante på nye måder for eleverne.
Hvad har overrasket jer mest i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Gennem vores arbejde har vi fået øjnene op for hvor meget eksisterende litteratur, der kan anvendes på en kvalificeret måde til faglig refleksion over seksualdannende og trivselsfremmende emner. Vi har med bogen afgrænset os til nogle få, men mulighederne er mange, mange flere.
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med Spejlbilleder?
Vi håber, at eleverne møder sig selv og andre i litteraturen i forbindelse med emnerne Køn og krop, Seksualitet og begær samt Kommunikation og grænsesætning, og at de gennem tekstlæsningen og de dertilhørende opgaver bliver deltagere i en dialog og refleksion om netop disse emner, som giver dem handlemuligheder i deres nutidige og fremtidige liv.
Hvordan bruger I jeres erfaringer som undervisere i forfatterarbejdet og omvendt?
Vi har brugt vores erfaring som undervisere i forbindelse med tekst- og materialevalg. Det har været vigtigt for os at finde tekster, som er vedkommende for eleverne, der hvor de står i livet. Det er tilmed vores erfaring, at forskellige opgavetyper får det bedste frem i forskellige elever. Derfor har vores fokus været at lave alt fra fokuserede, metodiske læsninger til kreative og eksperimenterende opgaver – alle med tekstnærhed som det fælles omdrejningspunkt.
Undervejs i forfatterarbejdet har vi haft mulighed for at afprøve vores materialer sammen med vores egne elever, herunder vidt forskellige elevtyper og klassekulturer. Det har været enormt gavnligt at bruge elevernes perspektiver og umiddelbare feedback til at justere opgaverne.
|
Mai Wissing Christensen er uddannet Cand. Mag. i Nordisk sprog og litteratur & Historie fra Aarhus Universitet i sommeren 2023. Hun er underviser til dagligt i dansk og historie på Odder Gymnasium. Jeanette Gundesbøl Sørensen er uddannet Cand. Mag. i Nordisk sprog og litteratur & Psykologi fra Aarhus Universitet i sommeren 2023. Hun har undervist i dansk og psykologi på Århus Akademi og er nu på udkig efter sin næste stilling som gymnasielærer. |