Mange elever synes, at det er svært at få styr på de danskfaglige begreber. I korte, præcise videoer i explainerformat hjælper DanskPlay eleverne med at forstå det faglige indhold, hvad begreberne bruges til, og hvorfor de er vigtige. Vi har bedt de tre forfattere til DanskPlay om at stille skarpt på deres udgivelse.
Hvis I skal fremhæve en ting ved DanskPlay, hvad skal det så være?
DanskPlay er nemt at anvende – både for læreren og eleverne! Vi var ret hurtigt enige om, at formen på videoerne ikke blot skulle være en lærer, der holdt et oplæg om et bestemt fagligt emne, men at de skulle vinkles i forhold til konkrete tekster og gode, undersøgende spørgsmål. Resultatet er blevet nogle virkelig fine videoer i explainerformatet, som forhåbentlig både vil hjælpe eleverne med at forstå det faglige indhold, men også hvad man kan bruge det til, og hvorfor det er vigtigt.
Og videoerne er relativt korte og præcise, så man kan se dem i undervisningen eller i et gruppearbejde, uden man skal afsætte 10-15 minutter til det.
Hvad har overrasket jer mest i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Udarbejdelserne af manuskripterne satte især vores kreativitet i spil. Det er ret ligetil at beskrive en bestemt sproglig teori meget grundigt og detaljeret, men det er langt mere udfordrende at finde en spændende tekst at anvende den på og skrive analysen frem på måde, som både er forståelig og måske endda lidt underholdende. Man kan måske sige, at vi satte os for at lave den samme form for arbejde, som vi beder eleverne om at lave, når de skriver artikler, og det var rigtig sjovt!
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med udgivelsen?
Vi håber, at især nye elever og elever med læsevanskeligheder får øjnene op for, hvor spændende danskfagets teori og metode er, når de får fortalt det på en anden måde end i grundbogen.
Videoerne kan give et overblik og mod på at anvende begreber. Mange elever synes, at det er svært at få begreberne ind i deres mundtlige sprog, men i videoerne får de set, hvordan det kan gøres. Samtidig håber vi også, at både udfordrede og stærke elever kan finde udfordring og nye perspektiver i videoerne.
Hvorfor skal lærerne vælge at arbejde med netop DanskPlay?
De skal vælge DanskPlay, hvis de ønsker at få en gæstelærer på besøg i 5-7 minutter ad gangen. Det kan både aflaste lærerens forberedelse og understøtte nye elevers læringsproces. Videoerne kan ikke stå alene, men er et supplement til læsningen og arbejdet i timerne. Manuskripterne er gennemarbejdet af ikke kun én erfaren dansklærer, men tre, og dertil en dygtig redaktør. Man kan derfor roligt give sine elever videoerne for som lektier eller henvise til dem, når de skal læse til eksamen.
Hvordan bruger I jeres erfaringer som underviser i forfatterarbejdet og omvendt?
Som underviser ved man godt, at elevernes opmærksomhed bliver fastholdt længere, hvis man bruger fortællingens greb, når man formidler noget. Arbejdet med DanskPlay har på denne måde udvidet dette aspekt af vores daglige praksis, og vi har langt flere eksempler lige ved hånden, når vi skal overbevise om det ene og det andet.
Vi har alle nogle udfordrede elever, og det er den gruppe elever, der har været i tankerne, når vi har skrevet manuskript til videoerne. Hvordan kan de forstå det her? Og i samarbejdet mellem tre skarpe dansklærere og mindst lige så skarp en redaktør er der også opstået nogle måder at præsentere begreber på, som vi tre nu faktisk bruger i undervisningen selv. På den måde har udgivelsen også haft en påvirkning på vores undervisning.
|
Elisa Franck underviser til dagligt på Sct. Knuds Gymnasium i dansk og samfundsfag. Hun har tidligere skrevet undervisningsbog til samfundsfag. Sara Brygger underviser til dagligt på Birkerød Gymnasium i dansk og religion. Hun har desuden være med til at udvikle Begrebskort til dansk og skrevet Interaktioner - en håndbog til nye gymnasielærere. Jan Aasbjerg Haugaard Petersen underviser til dagligt i dansk og religion på Frederiksberg Gymnasium. Han er desuden medforfatter til bl.a. Dansk i tiden på Systime. |