På Tårnby Gymnasium er iBiblioteket blevet en fast bestanddel af lærernes didaktiske værktøjskasse. Lærerne er især begejstrede for den store mængde undervisningsmateriale og muligheden for at vælge og vrage. Det giver undervisningen en større fleksibilitet, lyder meldingen.
Lærerne på Tårnby Gymnasium har nu i tre år haft adgang til iBiblioteket og har efterhånden fået øjnene op for, hvor meget godt indhold af øvelser, videoer, interaktive værktøjer, portaler og forløb, der ligger og venter på dem, fortæller skolens uddannelsesleder, Chresten Hegner, der også har et ben i undervisningen som samfundfagslærer.
“Lærerne er opmærksomme på, at det her kan noget andet og mere end de traditionelle bøger”, siger han og fortæller, at det meste kommunikation til eleverne foregår digitalt i OneNote, hvilket betyder, at det er nemt at trække øvelser, modeller og billeder fra iBøger ind i OneNote.
“Tidligere skulle vi indscanne undervisningsplanen, der så lå digitalt, mens bøgerne lå ved siden af. Det er så meget nemmere, når alt det, man vil dele med eleverne, er digitalt”, forklarer han.
To af de lærere, der var med til at initiere, at skolen fik iBibliotek, er Angellinah Mogensen og Morten Bendix Andersen.
“Som lærer er det super tidsbesparende. Det er meget lettere at forberede og gennemføre sin undervisning, når man har det hele i OneNote. For eksempel kan man nemt kombinere og genbruge indhold, som fungerer, og som man godt kan lide at bruge”, siger Morten Bendix Andersen, der også er glad for den nye funktion til overstregning og noter i iBøgerne.
“Den er fin og minder meget om det, man bruger i hånden”, siger han.
Angellinah Mogensen underviser i religion, filosofi og engelsk, hvor hun også ser en stor fordel i, at eleverne kan få teksterne læst op.
“Eleverne kan jo selv vælge, om de vil læse eller lytte til teksten. Måske tager det blot otte minutter at få den læst op og pludselig bliver det mere overskueligt for mange end at sidde med en lang tekst. Det betyder, at flere får lavet lektien”, fortæller hun.
Digital sparring
Ledelsen på gymnasiet har været meget opmærksomme på at få alle med ombord. Der er blevet afholdt workshops for de forskellige faggrupper i digital didaktik i iBiblioteket, og der blev nedsat en følgegruppe af lærere, som fulgte implementeringen og brugen af iBiblioteket for at indsamle erfaringer. Dem kunne man henvende sig til, hvis man havde konkrete problemer med den digitale overgang.
“Vi har en rigtig god sparring lærerne imellem. Alle har kastet sig ud i det – og bruger det i større eller mindre grad”, siger de to lærere og fortæller, at de pædagogisk didaktiske diskussioner fortrinsvis foregår på lærerværelset nu.
Pick and choose
Begge undervisere fortæller, at de altid begynder deres forberedelse med at gå ind og lede, læse og finde materiale i Biblioteket.
“Fordelen er jo netop, at man kan tage små bidder rundt omkring og bruge netop det, der passer i den bestemte sammenhæng”, siger Angellinah Mogensen.
Morten Bendix Andersen, der underviser i historie og erhvervsøkonomi, bruger også iBiblioteket til at finde den helt rigtige tekst til en bestemt sammenhæng.
“Det kan fx være en introduktion til den Franske Revolution. Pludselig har jeg syv, otte forskellige tekster at vælge imellem”, siger han og nævner, at det især er relevant i forhold til hf, hvor fremstillingen ofte skal være meget kort og konkret, ligesom der også er forskel på, hvordan man præsenterer noget for en 1. g og en 3. g klasse.
“Vi plukkede selvfølgelig også fra de fysiske bøger og sammensatte kompendier og lavede kopier”, siger Morten Bendix Andersen og husker, at de fleste af de løse kopiark lå tilbage i klassen, når de unge var smuttet videre til næste time. Eller most ned i tasken til de andre løse papirer, mindes Angellinah Mogensen, som ind imellem bruger kopiark, men så er det til materialer, som eleverne ikke behøver gemme.
“De ved jo dårligt, hvad et ringbind og en hullemaskine er”, bemærker Morten Bendix Andersen.
Eleverne skal hjælpes med at holde overblikket
Nu har eleverne altid bøgerne med, og alt materiale er samlet ét sted. Det er en stor fordel, mener alle tre lærere, som til gengæld oplever, at eleverne kan miste overblikket over de enkelte udgivelser, når de får det hele serveret.
“Eleverne oplever ikke, at de sidder i en helstøbt digital bog, for de trykker bare på nogle links – og der er jo noget værdi i at kunne “bladre” rundt i et sammenhængende værk, for det lægger op til at læse videre og gå på opdagelse”, bemærker Morten Bendix Andersen.
Og selvom netop muligheden for, at eleverne selv kan gå på opdagelse i iBiblioteket er til stede og helt oplagt, praktiseres den først, når eleverne skal i gang med de store skriftlige opgaver.
“Det er en øjenåbner, når det går op for dem, at der ligger alt det her materiale. Og som underviser er det jo skønt og trygt at kunne sende dem på iBiblioteket for at søge materialer og informationer til deres opgaver”, siger Chresten Hegner og peger på, at skolen skal blive bedre til at hjælpe eleverne til at udnytte det her materiale og funktionerne i iBøgerne.
“Hvis vi skal give ét råd videre til nye lærere på iBiblioteket, så er det at hjælpe eleverne med at få overblik over og indtryk af, at det her er et bibliotek med masser af bøger og materialer. Man kan fx sige til eleverne: "Det er den her side, du skal læse, men du har faktisk en hel bog og et helt bibliotek, hvor du kan læse videre eller søge andet materiale”, siger Morten Bendix Andersen.

Uddannelsesleder Chresten Hegner, underviser Angellinah Mogensen og underviser Morten Bendix Andersen, Tårnby Gymnasium