Systime
Tilbage til oversigt
Elevernes digitale kompetencer er vigtigere end nogensinde

Elevernes digitale kompetencer er vigtigere end nogensinde

Fordybelse er ikke et spørgsmål om digitale eller analoge læremidler. Det er et spørgsmål om at vælge det format, der passer til det enkelte læringsformål. Det mener Britta Meyer Larsen, der er uddannelsesleder på Aarhus Katedralskole. Her har lærere og elever haft adgang til iBiblioteket siden 2016. Det store udvalg af opdaterede og aktuelle læremidler er for længst blevet en integreret del af lærernes undervisningskultur.

 

I den til tider ophedede snak om skærme i skolerne bliver der ofte malet med en meget bred pensel, og det er ikke hensigtsmæssigt, mener uddannelsesleder og underviser i billedkunst og biologi på Aarhus Katedralskole, Britta Meyer Larsen, for der er mange flere nuancer i spil. 

“For det første er det en forkert antagelse, at fordybelse kun kan foregå med analoge læremidler, og for det andet skal vi huske, at vi som skole skal have fokus på at styrke de unges digitale kompetencer, så de er klædt på til at begå sig i en digital verden”, forklarer hun, mens hun naturligvis omfavner ministeriets nye skærmanbefalinger. 

“Grundlæggende drejer det sig om at være bevidst om, hvornår vi arbejder digitalt, og hvornår vi arbejder analogt. Eleverne skal naturligvis have mulighed for at fordybe sig i stoffet. Men fordybelse er ikke ensbetydende med analogt arbejde. Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på det”, fastslår uddannelseslederen og henviser til, at bomben under det digitale arbejde ikke er skærmen, men den store sluse, som den giver adgang til ud i privatsfæren.

Derfor har eleverne på Aarhus Katedralskole som et forsøg i starten af foråret fået frataget deres mobiltelefoner i timerne, ligesom skolen også kigger på andre af anbefalingerne for skærmbrug i undervisningen udsendt af Børne- og Undervisningsministeriet.

Britta Meyer Larsen mener dog helt klart, at vi skal holde fast i, at computeren og det digitale arbejde også er et arbejdsredskab, ligesom vi skal have fokus på, at computeren ikke er ensbetydende med slendrianer, der ikke gider at være fordybet i undervisningen. 

“Jeg tror aldrig, vi kommer til at fravælge det digitale læsemateriale, for udbuddet, mulighederne, aktualiteten – med streg under aktualiteten – i iBiblioteket er en meget vigtig del af det at læse og have et gymnasiefag. Derfor ser jeg ikke for mig, at vi kan undvære digitale lærematerialer”, konstaterer hun.

Bomben under det digitale arbejde er ikke skærmen, men den store sluse, som den giver adgang til ud i privatsfæren.
Britta Meyer Larsen, uddannelsesleder på Aarhus Katedralskole

Et udvalg med muligheder

Britta Meyer Larsen, der underviser i biologi og billedkunst, bruger selv iBiblioteket, både når hun forbereder sig og med eleverne i timerne. Hun søger inspiration til temaer, til faglige tilgange, og så kigger hun efter øvelser i de forskellige iBøger til sine to fag. Hun mener, at den store fordel ved iBiblioteket uden tvivl er de mange muligheder for at foretage meget præcise valg af materialer tilpasset den læring eller det tema, man er ude i. 

“Man kan sige, at det ikke er den enkelte bog, der sætter rammerne, det er mig som lærer, der udvælger, hvad jeg skal arbejde med, og det er en kæmpestor fordel”, påpeger hun og vil særligt fremhæve aktualiteten og den løbende opdatering af lærebogsmaterialet som super godt og meget luksusagtigt.

At iBiblioteket indeholder læremidler fra seks forskellige danske uddannelsesforlag, anser Britta Meyer Larsen som et vigtigt aspekt, fordi udbuddet således favner hele fagspektret endnu bredere, og som lærer har man netop en idé om, hvad elever skal lære.

“Med det store udvalg har man mulighed for at tilpasse materialet til klassen, til niveauet, til temaet. Det er en stor fordel, og positivt, at vi er blevet vænnet fra en-grundbog-tankegangen”, siger Britta Meyer Larsen og tilføjer, at det er en kæmpe fordel, at det hele er samlet på én platform.

“Selvom der er rigtig meget at vælge imellem, føler jeg mig meget hjemme i materialet”, siger hun, som også er godt tilfreds med de interaktive materialer og de multimodale elementer som lyd og video.

“Og nu også AI. Det er superspændende, og jeg tror, det er motiverende i lektielæsningen, at der er elementer, som eleverne selv kan arbejde med, undersøge og påtage sig selvstændighed ved at dykke ned i et tema, fordi de kan bearbejde det på forskellige måder”, bemærker hun.

Med det store udvalg har man mulighed for at tilpasse materialet til klassen, til niveauet, til temaet. Det er en stor fordel, og positivt, at vi er blevet vænnet fra en-grundbog-tankegangen.
Britta Meyer Larsen, Uddannelsesleder på Aarhus Katedralskole

Kurateret materiale

I dag, hvor man på nettet skal træde varsomt for ikke at blive vildledt af mis- og disinformation, er det særligt vigtigt at være kildekritisk. Her tilbyder iBiblioteket en kildesikret materialebank med kurateret lærebogsstof, gennemarbejdet og målrettet elever på de gymnasiale uddannelser. Det er også et vigtigt aspekt for Britta Meyer Larsen, at hun som leder og som lærer trygt kan sende sine elever på iBiblioteket for at søge materialer.  

“Jeg er fortrinsvis SRP-vejleder i biologi. Og her er der fx behov for meget eksakte og præcise kildesikrede redegørelser, og der insisterer vi på, at eleverne har referencer til noget grundbogsmateriale, så der bruger vi naturligvis rigtig meget iBiblioteket” siger hun, som ikke kun finder materiale i sine egne fag, men som i billedkunst også kan finde materiale i fx danskudgivelser, ligesom der er i biologi er relaterede temaer at hente fra nabofag som fx fysik, biokemi og bioteknologi.

 

Grundig introduktion til iBiblioteket er vigtig

I otte år har lærerne på Aarhus Katedralskole haft adgang til iBiblioteket, så de er ret fortrolige med det. Nye kolleger bliver introduceret til materialet af en mentor. Det store digitale bibliotek har dog ikke nedlagt bogkælderen, som løbende fornyes, blandt andet med romaner.

I foråret 2023 lavede skolens it-udvalg en indsats blandt eleverne, som bl.a. viste, at det var svært for mange elever at forstå logikken i opbygningen af iBøgerne.

“Det var klart en awareness til os lærere. Når vi fx giver lektier for, så linker vi direkte ind til en side og forsømmer dermed at vise eleverne, hvordan en iBog egentlig er bygget op med en menu, hvor man kan gå ind på kapitel- og afsnitsniveau osv.”, forklarer Britta Meyer Larsen og bemærker, at det fremover vil være et fokuspunkt, alle lærerne har med, når de introducerer en ny iBog. 

“Vi skal hjælpe eleverne med at skabe overblik, og det er særligt vigtigt, når de læser til eksamen, for vores undervisningsbeskrivelser er temaindrettede og med henvisning til sider, som viser direkte ind i iBogen, uden eleverne umiddelbart får begreb om det overordnede tema”, forklarer hun og tilføjer, at skulle hun give et godt råd til en kommende iBibliotektsskole, så skulle det være at give lærere og elever en grundig introduktion dels til iBogens opbygning, så man kan skabe sig et overblik, dels til iBogens mange funktionaliteter som søgning, tekstindstillinger og lærerområde”, slutter hun. 

 

Skrevet af: Mette Sabroe Bitsch – Journalist
Udgivet: 03. september 2024