Der venter en omkalfatring af måden at tænke læring og undervisning på efter ChatGPT. Martin Ingemann, rektor på Egaa Gymnasium, reflekterer over gymnasieledernes ansvar i den nye digitale virkelighed.
Hvad skal vi lære vores elever, når den kunstige intelligens kan så meget? Og hvad betyder det for dansk, matematik, samfundsfag og alle de andre fag, at chatbotten kan løse mange af de opgaver, vi sætter eleverne til at arbejde med for at blive handlekraftige, vidende og kompetente mennesker?
De spørgsmål stiller rektor på Egaa Gymnasium, Martin Ingemann, i et indlæg i udgivelsen Computational Thinking i gymnasiet, som er et bidrag til debatten om, hvordan elever i gymnasiet kan dannes og uddannes i en digitaliseret tidsalder.
Han mener, at det er en central opgave for gymnasiet, som det haster at tage fat på. Samtidig understreger han, at det er en opgave, den enkelte lærer ikke må stå alene med.
“Først og fremmest må ledelserne skabe tid og rum til grundige diskussioner i faggrupperne om, hvordan Computational Thinking og AI kan udfoldes meningsfuldt i de enkelte fag, og hvordan der kan skabes rum i læreplanerne, så fagene kan indarbejde de nye digitale vilkår”, forklarer Martin Ingemann og håber, at der på sigt kommer et politisk udspil, der omtænker dele af fagene til den nye digitale virkelighed.
“Det er ikke kun læreplanerne, der skal justeres, men også prøveformer”, pointerer han.
Ledelsesopgaven
Lige nu og her anbefaler Martin Ingemann at indtænke den digitale virkelighed i strategierne.
“En af de væsentligste ledelsesopgaver bliver at få opdateret de lokale digitale strategier, så blikket hæves fra det digitale som en didaktik og op mod den digitale teknologi som kompetencer, der skal læres”, pointerer han og peger på en række spørgsmål, der er værd at overveje i den forbindelse, og som i sidste ende er en grundlæggende demokratisk udfordring:
- Hvad skal der til for, at vi løfter vores dannelsesopgave og sender de unge ud som kompetente, myndige, kritiske og skabende borgere – også i en digital verden?
- Hvordan sikrer vi, at de kan navigere ikke kun i en fysisk, men også i en digital virkelighed?
- Hvordan sætter vi dem i stand til også at kunne påvirke og forandre denne virkelighed?
På med det lange lys
For at kunne løfte disse udfordringer mener Martin Ingemann, at hele uddannelsessektoren står overfor en stor efteruddannelsesopgave.
“Noget kan givetvis klares lokalt på skolerne‚ mens andet nok må hentes ind udefra”, bemærker han og nævner, at det er helt forståeligt, at der er en vis uro i sektoren over, at vi står midt i store forandringer.
“Men faren er, at vi glemmer at tage det helt lange lys på og diskutere de langsigtede konsekvenser af udviklingen. Teknologien er her allerede, og vi kan godt lade som om, at den ikke grundlæggende forandrer fundamentet for hele uddannelsessektoren, men så bliver forskellen mellem den virkelighed, de unge møder i skolen, og den verden, vi sender dem ud i, alt, alt for stor – og så løser vi faktisk ikke den opgave, vi er sat i verden for: At uddanne handlekraftige, vidende og kompetente mennesker”, slutter Martin Ingemann.
|
Martin Ingemann skriver om lederansvar i en digital brydningstid i udgivelsen Computational Thinking i gymnasiet. Du kan læse hele indlægget på computationalthinking.systime.dk og få gode idéer til, hvordan du arbejder med digitale kompetencer i mange fag. Udgivelsen er netop blevet opdateret og ligger frit tilgængeligt |
