Frem læselysten
Unge mennesker ikke kun læser mindre skønlitteratur, undersøgelser viser også, at deres læsefærdigheder er blevet dårligere de seneste år.
Den internationale PIRLS-læsetest, som udføres hvert femte år i mere end 60 lande og regioner, er netop offentliggjort, og tallene er nedslående. Danske børn scorer færre point i testen, end der hidtil er set i PIRLS-resultater. Undersøgelsen viser desuden, at 25 procent af danske børn hverken kan fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.
Men ikke kun elevernes læseevne er faldet, også deres læselyst har taget et dyk siden 2016 – et fald, der er værd at bemærke, for rapporten konkluderer, at læseglæde er tæt forbundet med, hvor godt eleverne klarer sig fagligt.
Også gymnasiets opgave
Læsning er en grundlæggende kompetence, når man skal tage en uddannelse, og derfor er det en kæmpe udfordring for samfundet, når en stor del af befolkningen hverken kan læse eller forstå en tekst. Opgaven med at løfte de unges læsefærdigheder og læselyst er af den grund skubbet over på gymnasierne i højere grad end tidligere.
Mange gymnasier har allerede taget den udfordring op, blandt dem er Niels Brock og KVUC. Flere af deres lærere har den seneste tid testet BookBites, et digitalt bibliotek med et stort udvalg af litterære værker og nonfiktion som både e- og lydbøger. Det digitale bogunivers har i mange år været udbredt på grundskoleniveau og lanceres til skolestart 2023 i en gymnasial version. Udviklingen er sket i samarbejde med Systime.
“Vi har valgt at samarbejde med BookBites om en bogstreamingtjeneste til gymnasiet for at motivere unge til at læse mere og bedre og for at give elever og lærere større valgfrihed i forbindelse med værklæsning”, fortæller Lars Granild, der er teamleder for de humanistiske fag hos Systime. Han betoner, at BookBites indeholder både ældre og helt nye værker.
Jacob Nørbæk Hansen er faggruppeleder for dansk på Niels Brock. Her har lærerne været meget begejstrede for BookBites.
“Vi synes, at BookBites er det bedste, vi har set inden for digitale bøger”, siger han.
Ubegrænset adgang
BookBites brede bibliotek byder på et varieret udvalg af bøger for enhver smag, og det, håber Lars Granild, kan motivere og øge de unges læselyst.
“Læselyst kommer ikke altid af sig selv, og derfor er det vigtigt, at også gymnasier aktivt tilskynder elever til at læse. Og her er et bredt og tidssvarende bibliotek afgørende”, forklarer han.
Og netop det store udbud er det, lærerne både på Niels Brock og KVUC fremhæver som en af de største gaver ved BookBites.
Laura Bertram er fagkoordinator i dansk på KVUC. Hun fortæller, at dansklærerne har været utrolig glade for at kunne bruge BookBites, og at særligt muligheden for at vælge blandt det store udbud har været en kæmpe gevinst. Skolens erfaring med ny litteratur er nemlig, at de fysiske bøgerne alt for hurtigt ender i kælderen for aldrig mere at se dagens lys.
Veronica Egholm er en af de lærere fra KVUC, som har testet BookBites.
“Det er alletiders, at BookBites giver ubegrænset adgang til bøgerne. Det får man ikke, hvis man vælger en bog på fx e-reolen, og det kan så medføre en masse problemer for kursisterne, der pludselig ikke kan tilgå det værk, der skal læses“, siger hun, og Laura Bertram tilføjer:
“Jo mere man har prøvet det, jo mere får man lyst til at bruge det. Omvendt er der jo også en vis bevægelse mod den trykte bog. Og det kan virke paradoksalt, når vi faktisk synes, det digitale er ret smart". Hun pointerer desuden, at mange lærere har været glade for muligheden for at kunne bygge boghylder til deres klasser.
Understøtter læsning
Mere end 600.000 elever har adgang til BookBites på grundskoleniveau. En af grundene til BookBites popularitet er, at platformen er designet med funktionaliteter, der kan understøtte børns og unges læseudvikling og læseindsatser. En opgave, der fremadrettet også ligger hos gymnasierne.
Teksten kan fx tilpasses læserens egne behov, man kan få teksten læst højt, søge, highlighte og tage noter i bøgerne og dermed støtte elevens aktive læsning. Flere af de funktioner har Veronica Egholms kursister været glade for.
“Det er fx meget nemt at lægge bogmærker ind, og det er afgørende, når kursisterne skriver noter under læsningen, som de hurtigt skal kunne finde igen til gruppearbejdet og den fælles gennemgang. I den forbindelse er det også smart, at man kan understrege teksten med forskellige farver, så man kan markere sproglige iagttagelser med én farve og personernes karakter med en anden”, siger hun og tilføjer, at også højtlæsningsfunktionen har været god til trods for, at computerstemmen kan være lidt anstrengende i længden.
På Niels Brock har særligt ordblinde elever og elever med læsevanskeligheder haft glæde af de features, der kan understøtte elevernes læsning.
“BookBites er helt klart bedre end noget andet, som mange af os har set eller arbejdet med før. Eleverne havde fx glæde af at lege med interfacet, og de syntes generelt, at det var ”ok”; der skulle dog lige noget forventningsafstemning til, da de fandt ud af, at dette var et læremiddel og derfor målrettet læsning”, pointerer Jacob Nørbæk Hansen, som mener, at der ganske sikkert ligger nogle spændende muligheder i de funktioner, som kan måle elevernes læsevolume.
|
Med BookBites til gymnasiet får man bl.a.:
|
| Er du læsevejleder, og kunne du tænke dig at arbejde systematisk med læsning med brug af læsestatistik-funktionen? Så tilbyder vi, at du kan teste BookBites i en klasse. Kontakt gerne teamleder Lars Granild på lgr@systime.dk |