Ny antologi på vej til pædagogikumskandidater og undervisere i erhvervsgymnasiet.
Hvis du som underviser eller pædagogikumskandidat på hhx eller htx har været vant til at stå på hovedet i forskningslitteratur fra både den angelsaksiske, tyske og nordiske tradition eller søgt assistance i historiedidaktiske udgivelser til grundskolen eller bare i almendidaktisk litteratur for at finde relevant og brugbar fagdidaktisk teori, praksis og inspiration, ja, så er der godt nyt: I 2025 kommer der en helt ny historiedidaktisk antologi møntet på de erhvervsgymnasiale uddannelser – du kan følge med på historiedidaktik.systime.dk og se de første kapitler tikke ind i løbet af efteråret.
Der findes allerede forskellige didaktiske udgivelser til gymnasieskolen derude, og naturligvis eksisterer der en række historiedidaktiske lighedspunkter mellem historiefagene på langs og på tværs af det danske uddannelsessystem. Men der er også grundlæggende forskelle, der udfordrer den enkelte lærers undervisning – dels i relation til konkrete didaktiske eksemplificeringer og dels i relation til skoleformernes forskellige sociokulturelle fællesskaber. Udfordringen består bl.a. i, at der lægges et ekstra betydningslag ind, der først skal afkodes og tilpasses, før den historiedidaktiske teori og praksis meningsfuldt kan overføres fra fx en grundskolekontekst til en gymnasieskolekontekst eller fra en stx-kontekst til en erhvervsgymnasial kontekst.
Der er derfor et stort behov for en historiedidaktisk udgivelse, der specifikt favner og er funderet i en autentisk erhvervsgymnasial kontekst. Formålet med udgivelsen er således at tilbyde en aktualiseret og samlende historiedidaktik, der specifikt er skrevet til de lærere, der tænker og tilrettelægger den historieundervisning som praktiseres på erhvervsgymnasierne.
Bogen er tænkt som en praksisnær fagdidaktisk antologi, der introducerer og didaktiserer et historiedidaktisk begrebsapparat på grundlag af den nyeste historiedidaktiske forskning med et gennemgående perspektiv på historisk tænkning, metodepluralisme og mere undersøgende, problemorienterende og elevinvolverende tilgange til fagets praksisgørelse.