Ritual er et vigtigt begreb i faget religion. Ved at arbejde med ritualet får eleverne en forståelse for, hvordan ritualer virker, hvorfor fællesskabet blandt ritualets deltagere er særligt og hvorfor reglerne nogle gange er helt modsatte i ritualer. Turner: Den rituelle proces er en didaktiseret udgave af dele af Turners bog The Ritual Process. Jesper Østergaard, der har stået for uddrag, oversættelse og introduktion, stiller her skarpt på udgivelse.
Den rituelle proces er udkommet, hvis du skal fremhæve én ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Vi oplever hele tiden forandringer, i vores eget liv og i samfundet omkring os. Både forandringer, vi ønsker os og forandringer, vi ikke kan undgå. Ritualer er med til at markere overgange i livet eller skift i roller, som ved konfirmation, studenterfesten, omskærelse, bryllup, etc. Når man har gennemgået disse overgangsritualer, er der ingen vej tilbage. Overgangen fra barn til voksen eller fra studerende til student er endegyldig. Den rituelle proces viser, hvordan ritualer samtidig både forandrer og opretholder individets kontinuerlige liv og samfundet sociale struktur.
Hvorfor har du skrevet bogen og hvorfor netop nu?
I faget Religion er ”ritual” et vigtigt fagligt begreb, og selvom vi mest bruger det til at forstå, hvilken betydning ritualer kan have i religiøse sammenhænge, så er ritualer ikke i sig selv et religiøst begreb. Ritualer kan udføres, når nogen eller nogle ønsker en forandring, en overgang, i livet eller i samfundet.
Victor Turner skrev om sin samtids hippier, der levede i et stærkt fællesskab og lavede happenings for at vise en ny vej for samfundet. De lavede ritualer. I dag ser vi tilsvarende, hvordan unge engagerer sig i miljø- og klimabevægelser - og laver ritualer. På lignende måder markerer pilgrimme og fodboldfans sammenhold ved at gå ens klædt, og ved at gøre eller sige særlige ting for at vise betydningen af deres værdier og fællesskab.
Hvad håber du, at eleverne får ud af at arbejde med udgivelsen?
Jeg håber, at de får en erfaring af antropologiske projekt: at forstå andre er også at forstå sig selv. Den rituelle proces er et antropologisk værk, så eleverne skal en tur til Zambia for at læse om indsættelsen af en høvding, Kanongesha, hos Ndembu-folket. Det er fremmed og anderledes, men ved at arbejde med ritualet får eleverne en forståelse for, hvordan ritualer virker, hvorfor fællesskabet blandt ritualets deltagere er særligt og hvorfor reglerne nogle gange er helt modsatte i ritualer. Så forhåbentlig forstår de ikke bare Kanongesha, men også mere kendte ritualer.
Hvorfor skal lærerne vælge at arbejde med netop Den rituelle proces?
Ordene. Med Den rituelle proces bliver faglige begreber som liminalfase, communitas, social struktur og anti-struktur beskrevet og anvendt i forskellige religiøse og ikke-religiøse sammenhænge. Ordene er – nogenlunde – lette for eleverne at lære og bruge. Men med Turner bliver begreberne nuanceret, og tilsvarende kan eleverne hurtigt tale analyserende om ritualer.
Derudover har Turners teori haft en afgørende betydning for studiet af religion, og det var helt enkelt på tide, at hans kapitel ”Liminality and Communitas” blev oversat til dansk. Nu kan vi læse hans ord sammen med eleverne.
Hvad er styrken i dit fag religion?
Mennesket er ikke de eneste, der laver ritualer. Der er mange eksempler på dyr, som udfører handlinger, som minder om ritualer. Chimpanser renser hinandens pels for lus, ikke kun for at blive fri for lus, men det sociale hierarki etableres også gennem, hvem der piller lus, og hvem der får renses sin pels. Men når det gælder menneskets ritualer med symboler, fuldskab, sult, isolation, smerte, fyrværkeri, forfædreånder, flag, guder, løssluppenhed, kedsomhed, krig eller noget helt andet, så kan religionsfaget være med til at forstå, hvorfor vi udfører ritualer, hvad enten de er i religiøse eller i ikke-religiøse sammenhænge. Med faget religion kan vi forstå mennesker lidt bedre – og måske også chimpanser og præsidentindsættelser.
|
Jesper Østergaard er Ph.d. i Religionsvidenskab og underviser til daglig på Aarhus HF og VUC i religion og geografi. |