I sin nye udgivelse sætter Lise Ludvigsen fokus på samtidens forskellige måder at udøve religion på. Læs her fem hurtige fra forfatteren til Religion og det senmoderne samfund.
Religion og det senmoderne samfund er udkommet som iBog. Hvis du skal fremhæve en ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Jeg har lavet et undervisningsmateriale med fokus på, hvordan samtidens forskellige måder at udøve religion på kan formidles til nutidens unge i gymnasiet og på hf. Det interesserer mig at arbejde didaktisk med nye temaer i forhold til religioners udtryk, brug og relevans for det enkelte menneske og/eller en gruppe. Samtidig sker der ændringer i eller nyfortolkninger af religioners positioner i det senmoderne samfund, og det vil jeg vise eleverne veje til at arbejde med.
Hvad har du været særligt optaget af i forbindelse med dit arbejde med udgivelsen?
Mit lærermantra har altid været, at det er gennem elevernes aktive arbejde med fagligt stof, at deres viden, kundskaber og færdigheder bliver opbygget. Derfor indgår der mange refleksionsspørgsmål og øvelser som led i formidlingen. Desuden har jeg integreret det udvidede tekstbegreb ved at bruge statistik, billeder, videoer og hjemmesider, hvor der også er elevaktiverende øvelser til.
Hvad håber du, at eleverne får ud af at arbejde med Religion og det senmoderne samfund?
Jeg håber på, at eleverne bliver nysgerrige efter at forstå og arbejde med religion som et foranderligt fænomen. Teorierne giver dem baggrundsviden, og temaerne peger på aktuelle måder at dyrke religion på. Hvis stoffet også skaber gode debatter i klassen, så er de nået i mål.
Hvorfor skal lærerne vælge at arbejde med netop Religion og det senmoderne samfund?
Udgivelsens introduktionsafsnit præsenterer nyere teoretikere, som karakteriserer det senmoderne samfund ud fra forskellige vinkler. Teorierne giver et grundlag for at arbejde videre med udgivelsens temakapitler. Her kan læreren bruge temaerne i forlængelse af kernestof i fx kristendom og/eller islam eller arbejde med religion og senmodernitet som et veldefineret religionsfagligt emne.
Hvad er styrken i dit fag?
Eleverne er generelt glade for religion, og med et glimt i øjet siger nogen til mig: ”Der er jo ikke skriftlige afleveringer i religion!”. Samtidig er religion et fag, som giver eleverne almendannelse, fordi de får mulighed for at reflektere over og tage stilling til, hvordan og hvorfor religion har betydning for mennesker og samfund i en multikulturel og global verden.
|
Lise Ludvigsen er lektor på Rosborg Gymnasium & HF, hvor hun underviser i religion og dansk. Lise er desuden uddannet korrekturlæser, redaktør på og forfatter til en række bøger til religion. Hun står bl.a. bag Etik i det senmoderne samfund. |