Mød det antropocæne
En kongstanke i udgivelsen er, at elevernes direkte møde med en bred vifte af kunststemmer, med forskellige vinkler på aktuelle problemstillinger, både kan give en nuanceret forståelse og mulighed for selv at positionere sig og handle reflekteret i forhold til disse. For at nå det mål lægger formidlingen op til, at elevernes arbejde med teori og analytiske refleksioner over værkeksempler og kunstnerinterviews smelter sammen med deres egne kunstneriske eksperimenter.
Med opdateringen af kapitlet Naturen får eleverne en tidssvarende og nuanceret introduktion til begrebet det antropocæne og forskellige tilgange hertil. Det direkte møde med kunstens antropocæne stemmer, det interaktive analysearbejde og de praktiske undersøgelser af kunstneriske problemstillinger i tilknytning hertil giver eleverne begreber og redskaber til at udtrykke sig og handle selvstændigt i forhold til aktuelle bæredygtighedsproblematikker.
Det at kunne bevæge sig fra forståelse over kritisk analyse og nuanceret refleksion til selvstændig aktion er vigtigt for at kunne ytre sig og agere hensigtsmæssigt i samfundet – også kunstnerisk.