Nye AI-interaktiviteter til dansk
Det er vi på Systime nu klar til at komme med nogle bud på.
Den ene type AI-øvelser, vi har udviklet til dansk, hjælper eleverne med at analysere et digt, den anden type træner dem i argumentationsanalyse. Du kan læse mere om begge typer nedenfor.
Træn digtanalyse med en chatbot Til Litteraturens huse og Teknologiens tekster har vi i tæt samarbejde med forfatterne udviklet to chatbots til digtanalyse:
- I Litteraturens huse til Emil Aarestrups klassiske digt 'Angst' fra 1838.
- I Teknologiens tekster til Tobias Larsens virkelig gode digt 'det summer' fra 2021.
Kendetegnene for begge chatbots er, at de bygger på en undersøgende litteraturdidaktik og er tilpasset den konkrete kontekst i de bøger, de indgår. Chatbotten agerer som en sokratisk tutor, der ikke giver svar, men spørgende hjælper eleven videre i sin analyse, samtidig med at den løbende giver feedback på elevens svar.
Når eleven er færdig med samtalen, har han/hun mulighed for at downloade en transskription af samtalen samt få en evaluerende opsummering og og forslag til videre arbejde. Disse features kan åbne op for opfølgende metasamtaler og refleksioner over arbejdet med digtchatbotten.
Det er således ikke tanken, at chatbotten skal erstatte læreren eller klassesamtalen, men understøtte den. I en af de klasser, vi testede digtbotten om 'Angst', var flere elevers feedback således, at samtalen med chatbotten gjorde dem mere trygge ved efterfølgende at deltage i klassesamtalen om digtet.
Begge digtbots har været afprøvet i klasser på flere forskellige skoler, og alle steder fået en meget positiv modtagelse.
Træn argumentationsanalyse med AI Til Håndbog til dansk har vi sammen med forfatteren og den eksterne redaktør udviklet fire forskellige AI-interaktiviteter, som træner de fire forskellige aspekter af argumentationsanalyse, som gennemgås i bogen:
- Toulmins grundmodel
- Toulmins udvidede model
- Argumenttyper
- Fejltyper og argumentationskneb
De interaktive øvelser er naturligvis baseret på teorigennemgangen i Håndbog til dansk og grundigt testet af lærere og elever fra flere skoler.
Afprøv alle interaktiviteterne på siden om argumentation.
Flere AI-baserede interaktiviteter er under udvikling til andre fagområder i Håndbog til dansk.
Vi modtager meget gerne feedback på jeres oplevelse af de AI-baserede interaktiviteter. Skriv til projektleder Lars Granild på lgr@systime.dk.