Vi har været i gang med at udvikle nyt indhold til udgivelsen, som nu ligger klar til brug i iBogs-versionen af Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Vi har denne gang haft fokus på at få nogle klassiske og populære tekster med, som vi selv har gode erfaringer med at undervise i.
Fem nye tekster i antologidelen for at give dig og dine elever lidt flere valgmuligheder til læsning af tekster fra oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud:
- Holberg: (af) Erasmus Montanus
- H.C. Andersen: Klokken
- Emil Aarestrup: Var det synd?
- Herman Bang: “Frøkenen”
- Amalie Skram: (af) Forrådt
Alle teksterne er forsynet med introduktioner til forfatteren og perioden og med arbejdsspørgsmål til teksten. Der ligger nu i alt 45 tekster med introer og arbejdsspørgsmål til de forskellige litteraturhistoriske perioder. De nye tekster bliver inden for kort tid også tilgængelige som downloadbare pdf-filer, som det er tilfældet med alle de øvrige tekster.
Mere end 100 quiz-spørgsmål efter multiple choice-princippet til at teste forståelse af kapitler om de litterære perioder – se fx quizzen til det moderne gennembrud. Quizzerne ligger i forbindelse med arbejdsspørgsmålene til kapitlerne og kan bruges som supplement hertil. Du kan evt. lade eleverne lave quizzerne sammen i par i starten eller slutningen af en lektion.
‘Fem hurtige – ind i teksten’: Fem spørgsmål, der ud fra en undersøgende og læserorienteret tilgang til litteraturen lægger op til at sætte elevernes oplevelse, indtryk, nysgerrighed og forforståelse i fokus i forbindelse med en tekstanalyse. Se fx ved Victoria Bennedictssons Ud fra mørket. De fem spørgsmål kan med fordel anvendes i klassen som optakt til en klassediskussion – eller før eleverne sættes i gang med at analysere teksten vha. arbejdsspørgsmålene til de enkelte tekster.
Vi håber, at I tager godt imod de nye tekster, quizzer og spørgsmål.
Skriv til vores projektleder Lars Granild, lgr@systime.dk, hvis I synes, at der mangler nogle flere tekster at vælge mellem i bogens udvalg af tekster.