Ole Schultz Larsen er forfatter til og redaktør på Systime og har været det siden 1991, hvor hans første bog, Udviklingens veje, udkom. Som bibliografien nedenfor afslører, er han en af forlagets mest produktive forfattere og redaktører og står bag en stribe lærebøger til både psykologi og dansk. I 2008 udgav han sin absolut største succes, Psykologiens veje, som i 2010 blev omdannet til iBog og dermed den første af forlagets iBøger. Men også dansklærere har nydt godt af Oles faglige viden og formidable formidlingsevne. I 2015 fulgte nemlig Oles næste bestseller: Håndbog til dansk.
Oles lærebøger har uden tvivl betydet meget for mange gymnasieelever. Ville du fx bygge bogstakke af de bøger, han har solgt – fysiske og digitale, ville de fylde mere end 18 Eiffeltårne. Det viser lidt om hans format.
Det omfattende og dybt dedikerede arbejde, Ole har gjort – og stadig gør – både som forfatter og redaktør – er årsagen til, at han netop har modtaget årets læremiddelpris.
Vi siger tak og tillykke og giver ordet videre til til prisvinderen:

Ole Schultz Larsen får overrakt Gyldendals læremiddelpris for ungdomsuddannelserne af Henrik Gejlager, direktør for Gyldendal Uddannelse. Lars Granil, projektleder på Systime, står bagved.
Du har været læremiddelforfatter i mere end 30 år, hvis du skal nævne et par stjernestunder, hvilke skulle det så være?
Det var selvfølgelig stort, da min første bog, Udviklingens veje, kom fra trykken tilbage i 1991, og det viste sig, at der var brug for den. Men skal jeg nævne en anden ting eller rettere et forløb, der på en måde har haft endnu større betydning for mig, var det at deltage som forfatter i den proces, der førte frem til, at iBogen blev en realitet i 2008. Det var et spændende og travlt år på forlaget, hvor alt blev sat ind på ideen om at skabe et helt nyt digitalt læremiddel, der fastholdt mange af den fysiske bogs kvaliteter, men tillige åbnede op for alt det nettet kunne tilbyde i form af nye interaktiviteter og ikke mindst levende billeder.
Hvad har du været særligt optaget af i forbindelse med dit arbejde som redaktør?
At finde kvaliteterne i den enkelte forfatters særlige måde at skrive på, men også at få forfatterens synopsis klart afgrænset og skarpt skåret lige fra starten. Alle de gode ideer, man har, kan ikke nødvendigvis komme med. Der skal ofte sluges nogle kameler. Det er ligeledes vigtigt at få balanceret bogprojektets ambitioner med de faktiske behov, lærere og elever står med ude på skolerne.
Hvad er styrken i dine to fag dansk og psykologi?
De handler begge om, hvad det vil sige at være et menneske, og om hvad der driver os og pibler rundt på vores inderside. Det er en helt indlysende styrke, når det handler om at undervise unge, der er i færd at definere sig selv og stiller mange eksistentielle spørgsmål til deres tilværelse.
Ikke mange elever er gået gennem gymnasiet uden at stifte bekendtskab med mindst én af dine bøger. Hvad tænker du om det?
Det er et stort ansvar at være forfatter til læremidler til unge, og det bliver selvfølgelig ikke mindre af, at de bliver anvendt af mange. Et helt særligt ansvar ligger i, at man som forfatter hele tiden er opmærksom på at tilbyde eleverne flere perspektiver på et emne, det være sig flere fortolkningstilgange til en tekst i dansk eller flere teorier og undersøgelser til at belyse et fænomen i psykologi. Forskellige perspektiver har ofte forskellige styrker, og ét perspektiv alene når ofte ikke hele vejen rundt om et emne.

Henrik Gejlager, direktør for Gyldendal Uddannelse og prismodtageren, Ole Schultz Larsen
Hvilke tips vil du give andre forfattere?
Jeg har altid selv gennemskrevet en mindre del af stoffet, før jeg har sendt en bogidé til forlaget. Det er ofte med til helt konkret at tydeliggøre de muligheder og den arbejdsopgave, der ligger i projektet. Desuden har jeg altid testet dele af stoffet i selve undervisningen i takt med, at det tog form. Det er jo ganske øjenåbnende for, hvordan bogen senere vil blive modtaget, og her kan man nå at få foretaget vigtige ændringer.
Hvad har det givet til dig som underviser selv at være læremiddelforfatter?
Jeg tror ikke, det er svært at forestille sig, hvor givende det er at undervise efter sin egen lærebog og allervigtigst at mærke, at eleverne er glade for den. Arbejdet med at skrive den har jo givet en grundig indsigt i stoffet, som kan bringes videre til eleverne, og som forhåbentlig også smitter af på undervisningen som et tydeligt lærerengagement. Stoffet er lidt hjerteblod, når man selv har sat det på skrift. Men det er jo også en kilde til konstant selvkritik, når man på den anden side erfarer, at der er dele af stoffet, som ikke fungerer godt nok i undervisningen.
Hvad har overrasket dig mest i forbindelse med dit forfatterarbejde?
Hvor meget jeg holder af at starte et nyt bogprojekt, og hvor slidsomt det bliver undervejs, hvor formen er klar, men indholdet endnu ikke fyldt i, og især til sidst, hvor flere og flere teknikaliteter tårner sig op foran udsigten til den færdige bog. Det er næsten et fast mønster, men også det hele værd, når bogen langt om længe er færdig.

|
Ole Schultz Larsen har en stribe bogtitler til dansk og psykologi bag sig både som læremiddelforfatter og som redaktør. Han har været tilknyttet Systime siden 1991 og har i perioder haft sin daglige gang på forlaget, hvor han har siddet og skrevet flere af sine bøger. Indtil for nylig var han også lektor på Viby Gymnasium i dansk og psykologi. Oles forfatterskab tæller mere end 10 lærebøger, hvoraf enkelte som fx Psykologiens veje er oversat til både norsk og svensk og uddrag også til grønlandsk. Psykologiske perspektiver og Udviklingens veje er oversat til svensk. Psykologiens veje er løbende revideret og opdateret og er stadig en af Systimes bedstsælgende udgivelser. |
|
Bibliografi
Forfattertitler Udviklingens veje Psykologiske perspektiver Barndom og ungdom Fem aldre – udvikling fra fødsel til pubertet Dansk Prosa Idræt C - teori i praksis Psykologiens veje AT-håndbogen At.systime.dk Psykologiske feltundersøgelser Håndbog til dansk - Litteratur, sprog Håndbog til dansk - Litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/)
Redaktørtitler Anvendt psykologisk leksikon Dansk i praksis Evolutionspsykologi Forældre - hvor meget betyder de Galskab i litteraturen Håndbog til dansk - Litteratur, sprog, Kreative produktioner i dansk - en Politisk psykologi Psykologi i praksis The English Handbook |