De erfarne undervisere og forfattere Marie Kluge og Katja Holm er netop udkommet med Kunsten at se på skulptur. Udgivelsen tager eleverne med på en rejse ind i den antikke verden – og som lærer vælger du selv om ruten skal føre mod metodisk praksis, kunsthistorisk periodisering eller moderne kropsbevidsthed. Elevspørgsmål og emner, som eleverne interesserer sig for, har sat aftryk i bogen, fortæller forfatterne. Fx fylder krop og køn mere, end de havde forestillet sig, inden de gik i gang.
Kunsten at se på skulptur er netop udkommet. Hvis I skal fremhæve en ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Det hele! Forstået på den måde, at vi er særligt glade for strukturen i bogen. Vi har bestræbt os på at lave en bog, hvor lærere og elever efter temperament kan justere undervisningen og indfaldsvinklen til stoffet. Fokus kan enten lægges på den metodiske praksis, den kunsthistoriske periodisering eller tage afsæt i moderne kropsbevidsthed.
Hvad har været den bedste oplevelse i forbindelse med arbejdet med Kunsten at se på skulptur
Samarbejdet! Turen til Rom, hvor vi tog afsted og studerede skulpturerne på tæt hold. De utallige nørdede samtaler om skulpturstudier, om livet og om det at være menneske med en krop, om skønhed og den evige jagt på skønhed.
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med Kunsten at se på skulptur
At de får øjnene op for, hvad skulptur er for noget. At de begynder at undre sig over, hvor alle vores forestillinger om, hvordan kroppe kan og bør se ud, stammer fra.
At de bliver nysgerrige på at undersøge fortiden, som i vores optik er en forudsætning for at forstå sig selv og sine omgivelser. Viden om den antikke skulptur og dens efterliv kan være med til at udfordre moderne normer.
Hvordan bruger I jeres erfaringer som undervisere i jeres forfatterarbejde og omvendt?
Elevspørgsmål og de emner eleverne interesserer sig for, har sat aftryk på bogen. Krop og køn fylder mere, end vi troede det ville, da vi gik i gang.
Det er disciplinerende at skrive en bog. En bog skal være ensartet og klar – og det har forhåbentlig smittet af på vores kommunikation med eleverne i klasselokalet.
Hvilke tips vil I give andre forfattere?
Det er en god idé at være to: To til at fastholde engagementet, to til at researche, faktatjekke, læse korrektur – og til at få gode idéer. Indimellem er man så også to til at bevæge sig helt ud af en tangent – her har vores redaktør Nikolaj været rigtig god til at holde fokus på niveau og målgruppe hele vejen igennem.
|
Marie Kluge er cand.mag. i klassisk arkæologi med moderne græsk. Hun har gymnasiesidefag i oldtidskundskab og latin og underviser på Herlev Gymnasium. Katja Holm er cand.mag. i litteraturhistorie med græsk sprog og kultur. Underviser i oldtidskundskab, dansk og latin på Frederiksberg VUC og STX. Begge forfattere har undervist på fagdidaktisk modul i oldtidskundskab, og de er redaktører på klassikerforeningens medlemsblad Logos. Katja Holm er desuden redaktør på emu.dk for de klassiske fag. |