Indtil marts 2020 blev der stort set kun købt fysiske læremidler på Tårnby Gymnasium. Men nedlukningen, et stort ønske om et fuldt opdateret fagbibliotek samt et spirende ønske fra lærerne er nogle af årsagerne bag beslutningen om at slå ind på den digitale vej. Det fortæller skolens uddannelsesleder, Chresten Hegner.
Indtil for tre år siden var Tårnby Gymnasium så godt som analogt, når det gjaldt læremidler. Men så kom corona og satte skub i en digital udvikling, der allerede så småt var begyndt, men som af rent praktiske årsager fik sat ekstra strøm til, mens elever og lærere var adskilt af smitteudbrud og restriktioner.
“Under corona fik vi et gennembrud i forhold til at bruge digitale læremidler, og umiddelbart efter traf vi beslutningen om at købe iBiblioteket. Der lå selvfølgelig store overvejelser forud – også forud for corona. Vi brugte i forvejen iBøger, men i mindre omfang”, fortæller skolens uddannelsesleder Chresten Hegner og peger på, at en væsentlig årsag var, at skolen ønskede at give elever så opdaterede og gode læremidler som muligt, og at give lærerne så stort et lærebogsudvalg som muligt til at kunne tilrettelægge deres undervisning.
Værdi for pengene
I tiden op til beslutningen oplevede Tårnby Gymnasium i stigende grad, at det var vanskeligt at få nok værdi for pengene i forhold til de fysiske undervisningsmaterialer.
“Lærerne havde simpelthen svært ved at få de ressourcer, som skolen havde afsat til indkøb af lærebøger, til at slå til. Skulle der fx investeres i et klassesæt til en hel årgang eller et treårigt forløb i historie eller dansk, ville det kræve flere års investeringer, før vi kunne nå i mål. Og selvom meget jo også taler for fysiske bøger, så kunne vi ikke komme i mål med det, vi gerne ville have, for de midler, vi havde til rådighed”, forklarer Chresten Hegner og peger på, at i lyset af at iBiblioteket hele tiden bliver suppleret med nye udgivelser og eksisterede udgivelser bliver opdateret, så var det en investering, som skolen var klar til at foretage.
“Vi skulle bruge lidt flere midler, end vi gjorde før, vi gik over til iBiblioteket, men vi har til gengæld fået væsentligt flere materialer til rådighed. Den gamle strategi med primært at købe fysiske bøger, som lærerne kunne styre ved at investere målrettet efter enkelte udgivelser, dækkede over, at vi havde store huller i vores tidligere fagbibliotekt”, forklarer uddannelseslederen.
Godt modtaget hos lærerne
Lærerne har modtaget iBiblioteket rigtig godt, fortæller Chresten Hegner, som var glad for at kunne sige til lærerne, at iBiblioteket var en investering – og ikke en spareøvelse, som nogle af lærerne var bekymrede for.
Så på spørgsmålet, om lærerne følte sig kørt over af ledelsens beslutning om at fratage dem muligheden for selv at bestemme, hvilke bøger de kunne købe, siger Chresten Hegner, at kravet om iBiblioteket et stykke ad vejen kom fra lærerne, for der var flere faggrupper, som virkelig havde brugt de her ressourcer under corona-nedlukningerne.
“Det er jo et smart redskab, og når man først er i gang, så er man ligesom gået ned ad det digitale spor, og man har naturligt lyst til at fortsætte”, siger han og pointerer, at processen fra analog til digital har været fin. Dog lidt afhængig af, hvor mange materialer de forskellige faggrupper har til rådighed.
“Nogle faggrupper er dækket utroligt godt ind, hvorimod nogle af de små fag kun har et par relevante udgivelser til rådighed, men selv fra de faggrupper er meldingen, at det jo stadig er mere, end hvad de ville have liggende i bogkælderen, og dermed er man jo om ikke begrænset så i hvert fald bundet til udgivelser fra de her seks forlag”, siger han og nævner også den lettelse, det er, at der ikke er ventetid på ekstra bøger, hvis der kommer flere elever på et hold.
“Her er bøgerne bare hele tiden til rådighed", siger han og fortæller, at ledelsen skubber lidt på lærerne, så de kan få tilmeldt sig nyhedsbreve om nye udgivelser.
“Det er jo skønt at opleve, at iBiblioteket vokser. Vi begyndte med 500 iBøger. Nu er der vist over 600”, konstaterer Chresten Hegner.
Et sagligt valg
Tårnby Gymnasium forsøger med iBiblioteket at kvalificere elevernes skolearbejde og informationssøgning.
“Vi kan servere noget, som vi ved er godt og sagligt, og som vi kan stå inde for”, siger Chresten Hegner og peger på, at skolen gerne vil stå på to ben. Af den grund har skolen indført lystlæsningsprojektet “TG-læser” med fælles, analogt læsebånd en gang om ugen for alle elever og arbejder målrettet med elevernes skærmbrug ved at mindske digitale distraktioner, som ikke har noget med skolearbejdet at gøre.
“Vi ser ikke os selv som hyper digitale, så iBiblioteket er ikke et fravalg af analoge materialer, men vi ser nogle klare fordele i de digitale undervisningsmaterialer – og et stykke hen ad vejen er det en pragmatisk løsning for at få mest og bedst undervisningsmateriale til rådighed for vores lærere og elever og et moderne tilbud til de unge mennesker. Oven i er det jo en stor fordel, at vi ikke binder os til ét forlag, men har mange udgivere i spil, ikke mindst for at sikre mangfoldighed i materialerne”, slutter han.

Chresten Hegner, uddannelsesleder på Tårnby Gymnasium