Systimes AI-interaktiviteter tænkes didaktisk ind i undervisningsmaterialet i de udgivelser, hvor de optræder. I de fleste tilfælde er der tale om et trænings- og øverum, hvor eleven har mulighed for at træne og udforske sin forståelse af fx begreber, ordforråd, modeller og analyse, inden der samles op med en lærer. Det vil sige, at AI-interaktiviteterne ikke står alene men er tænkt ind i et didaktisk samspil med undervisningsmaterialet og underviseren. De er baserede på Christian Dalsgaards model om læringsfremmende brug af AI. AI-interaktiviteterne er derfor bygget, så brugeren indgår i et ‘partnerskab’ med interaktiviteten for at blive klogere og bruge sin egen viden i et nyt perspektiv.
Inden AI-interaktiviteterne kommer i iBøgerne testes de både internt og eksternt med undervisere og gymnasielever i en række iterationer for at minimere risikoen for fejl og hallucinationer samt ikke-passende adfærd med fx skadelige eller stødende responser. Det vil dog aldrig være muligt helt at undgå hallucination, og derfor er der ved alle vores AI-interaktiviteter en disclaimer, som fortæller brugerne, at fejl og utilsigtet adfærd kan forekomme i svarene.
AI-interaktiviteterne hverken overvåger, logger eller tracker oplysninger om brugerne, når de bruges i iBøgerne. Systime overholder reglerne for ophavsret, også i vores anvendelse af AI. I nogle tilfælde vil vi have frikøbt originalt materiale til anvendelse i AI-interaktiviteterne, og i andre tilfælde kan vi benytte originalt materiale, hvor ophavsretten er ophørt.
Alle AI-interaktiviteter til gymnasieskolen lukkes i eksamensperioderne, som er specificeret i Børne- og Undervisningsministeriets prøve- og eksamenskalender, og som kan findes på ministeriets hjemmeside.